4.5 C
Warszawa
środa, 24 kwietnia, 2024

Case Study: wyższa skuteczność i większa produktywność w magazynie Frigo Logistics

 


 Mroźny biznes


 


Operator logistyczny produktów mrożonych,  Frigo Logistics, powstała w 2001 roku. Trzy lata później została przejęta przez japoński koncern Nichirei, specjalizujący się w usługach dla branży spożywczej. Firma współpracuje z czołowymi krajowymi i zagranicznymi producentami produktów mrożonych.


 


Sieć dostaw Frigo Logistics tworzą dwa centra dystrybucyjne zlokalizowane w Żninie (miejsce na 15 tys. palet) i Radomsku (miejsce na 27 tys. palet) oraz stacja przeładunku kompletacyjnego (cross-docking) w Warszawie. Przewozem towarów zajmują się podwykonawcy związani z firmą stałymi umowami. Organizacja pracy we Frigo Logistics pozwala na działalność przez siedem dni w tygodniu, w trybie do trzech zmian dziennie, co oznacza ponad 95 tys. dostaw do klientów rocznie.


 


 


Frigo Logistics podniosła skuteczność komisjonowania do 99,97% oraz zwiększyła produktywności o ok. 20%, dzięki zastosowaniu komunikacji głosowej Vocollect


 


 


Naturalność komunikacji głosowej


 


Vocollect to kompleksowe rozwiązanie, na które składają się urządzenia oraz oprogramowanie pozwalające pracownikom magazynów komunikować się za pomocą komend głosowych z głównym systemem sterującym zleceniami i monitorującym zatowarowanie. 


Właścicielem tego rozwiązania jest firma Honeywell Scanning & Mobility.


 


Obecnie Honeywell Scanning & Mobility oferuje rozwiązanie Vocollect wielu międzynarodowym korporacjom. Liczbę użytkowników systemu na całym świecie szacuje się już na blisko milion. Oprócz zastosowania w magazynach przy komisjonowaniu, czyli komplementowaniu poszczególnych zamówień dla klientów ze składowanych w magazynie opakowań zbiorczych (np. na paletach), urządzenie wykorzystywane jest również np. przy załadunku towarów do ciężarówek, czy też na halach supermarketów przy uzupełnianiu asortymentu na pułkach.


 



„Mowa to najbardziej naturalny dla człowieka sposób komunikacji. W przeszłości pracownicy magazynów musieli dokładnie pamiętać gdzie co się znajduje. Dodatkowo większość wykonywanych przez nich czynności wiązała się nierozerwalnie z potrzebą raportowania, co oznaczało mozolne wypełnianie wielu formularzy, początkowo papierowych, a potem elektronicznych. Ta dodatkowa praca była czasochłonna, kosztowna i obarczona ryzykiem błędu. Najgorsze dla pracodawcy zaczynało się w momencie, kiedy trzeba było zatrudnić nową osobę i nauczyć jej od początku tych czynności. W tej chwili wszystko to można wykonywać dzięki kilku prostym komendom głosowym przekazywanym wprost do systemu komputerowego, co czyni cały proces bardzo intuicyjnym i praktycznie niezawodnym. Naszym klientom oferujemy więc przede wszystkim możliwość zredukowania kosztów i zwiększenia efektywności”


 


 – Miha Capuder, Business Development Manager, Honeywell Scanning & Mobility.


 


 


Implementacja systemu


 


Za wdrożenie rozwiązania Vocollect w Frigo Logistics  odpowiadałą firma Systemy Kodów Kreskowych (SKK),  posiadająca ugruntowaną pozycję na rynku systemów informatycznych wykorzystywanych w procesach produkcyjnych, logistyce magazynów i pracy mobilnej. Opracowany przez SKK interfejs łączy system zarządzania magazynem QGUAR produkcji Quantum-Software z odbiornikiem Vocollect zwanym Talkman-em. Zlecenia na komisjonowanie w Frigo Logistics są wysyłane z systemu zarządzania magazynem (WMS) przez sieć WLAN bezpośrednio do niewielkiego urządzenia głosowego Vocollect. Zwykle jest ono przypinane do paska, jednak można je umieścić w dowolnym dogodnym miejscu. W urządzeniu następuje przetworzenie danych na komunikaty głosowe, które są słyszane przez pracownika, dzięki zestawowi słuchawkowemu. Komunikacja odbywa się dwustronnie, gdyż zestaw wyposażony jest również w mikrofon. Pracownik używając szeregu ustalonych komend komunikuje się z systemem WMS, który w czasie rzeczywistym może aktualizować status poszczególnych zleceń, czy stan towarów na magazynie. Całość komunikacji odbywa się w języku polskim.


 



„Decyzja o zastosowaniu rozwiązania Vocollect podjęta została w oparciu o skrupulatną analizę kosztów. Implementacja technologii głosowej w dłuższej perspektywie zapewni nam wymierne oszczędności. Już teraz podjęliśmy decyzję o rezygnacji z działu kontroli skomplementowanych wysyłek, gdyż dzięki rozwiązaniu głosowym niemal całkowicie wyeliminowaliśmy ryzyko błędu na tym etapie procesu. Skuteczność komisjonowania kształtuje się u nas obecnie na poziomie 99,97%. Wzrost produktywności szacujemy na ok. 20%. Do tego dochodzą wartości trudno mierzalne, takie jak wzrost jakości pracy i satysfakcji pracowników. Urządzenia głosowe są lubiane przez nasz personel, gdyż po prostu ułatwiają ludziom pracę”


 


–  mówi Jarosław Kołodziejski, Operations Manager, Frigo Logistics.


 


We Frigo Logistics wykorzystywanych jest obecnie 60 terminali głosowych modelu T5 i tyle samo zestawów słuchawkowych modelu SR35. Praca na terenie hali w centrum dystrybucyjnym w Radomsku odbywa się przy temperaturze ok. minus 25 stopni. Nie ma ona wpływu na działanie urządzeń Vocollect.


 


Rozwiązanie dla ludzi


 


W szczycie sezonu w samym Radomsku pracuje jedocześnie do 35 osób komisjonujących, które miesięcznie przygotowują nawet milion zleceń. Wykorzystywanie urządzeń głosowych oznacza dla nich nie tylko wygodę wynikającą z faktu posiadania wolnych rąk i braku potrzeby ciągłego sięgania po skaner. To również istotna poprawa bezpieczeństwa na terenie hali.


 



„Poprzednio komisjonerzy w czasie kierowania pojazdami w alejkach musieli spoglądać na wyświetlacz terminali ręcznych, żeby odczytać na nim następne zlecenie. Oznaczało to potencjalną groźbę wypadku, którą teraz wyeliminowaliśmy” – dodaje Jarosław Kołodziejski.


 


 


Branżę produktów mrożonych cechuje sezonowość, która dla firm takich jak Frigo Logistics oznacza konieczność zatrudniania pracowników tymczasowych. Każda zaawansowana technologia, która jest wykorzystywana przez personel rodzi potrzebę przeprowadzenia szkoleń.


 



„Udało nam się skrócić czas potrzebny do wdrożenia nowych pracowników danej firmy do niezbędnego minimum. Nasi klienci mogą przeprowadzać szkolenia samodzielnie kalibrując przy tym odpowiednio system rozpoznawania mowy, tak by był on dopasowany do głosu danej osoby, sposobu, w jaki wymawia ona poszczególne słowa, czy jej akcentu. Nie ma też problemu z tym, by w naszym urządzeniu ustawić różne języki, jeśli na terenie hali znajdują się pracownicy różnych narodowości. System pozwala w pełni dostosować produkt do potrzeb danej firmy”


– dodaje Miha Capuder.


 


Udana współpraca


 



„Implementacja rozwiązania Vocollect w naszym obiekcie w Żninie trwała zaledwie około trzech miesięcy. Przebiegła bezproblemowo, pomimo, że była prowadzona w samym szczycie sezonu. Co więcej, przekładając dotychczasowy język poleceń tekstowych pomiędzy skanerem ręcznym a naszym systemem, na język komend głosowych, zrozumieliśmy, jak bardzo można skrócić cały proces. Wiele informacji było po prostu zbędnych. Wprowadzenie tej, wydawać by się mogło, kosmicznej technologii w rzeczywistości sprawia, że całość procesu komisjonowania staje się bardziej naturalna i ludzka, a zatem prosta i przyjazna pracownikowi, z czego jesteśmy niezmiernie zadowoleni”


 


 – podsumowuje Jarosław Kołodziejski z Frigo Logistics.


 

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili