Zamknięcie roku z STL

71

W salonach prasowych dostępne jest już najnowsze wydanie miesięcznika Spedycja Transport Logistyka. W zamykającym rok STL przeczytamy m.in. o centrach logistycznych na Dolnym Śląsku, czy też CORELOGu.

Wewnątrz numeru:

Wydarzenia

ZMPD ma już 50 lat
Kiedy 50 lat temu utworzono Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych miało ono zajmować się koordynacją przewozów międzynarodowych w ramach konwencji TIR. Założycielami były delegatury ówczesnego PKS. Obecnie członkami ZMPD jest ponad 4 tys. przedsiębiorstw towarowego i pasażerskiego transportu drogowego, którzy dysponują ponad 100 tys. pojazdów. Razem wytwarzają kilka procent PKB.

Studenckie zmagania z logistyką
19 i 20 października na terenie Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej spotkało się siedem kół naukowych z całej Polski, by walczyć o tytuł Mistrza Logistyki. Najlepszym okazało się Koło Naukowe „AELOGIC” z poznańskiej Akademii Ekonomicznej.

Polacy najlepszymi mechanikami
Polski zespół mechaników z serwisu G-H Północ (Granosik- Hołowiński) z Włocławka i Bydgoszczy zwyciężył w międzynarodowym finale konkursu Scania Top Team 2007. Radość była tym większa, że finał tegorocznej edycji rozegrano w siedzibie Scania Polska S.A. w Nadarzynie. Zdobywając 223,5 na 250 możliwych punktów, polscy mechanicy ustanowili też rekordowy wynik w całej historii Top Team. Po zwycięstwie Marka Szerenosa w konkursie na najlepszego młodego kierowcę Scanii (YETD) jest to kolejny sukces Polaków w tegorocznych konkursach Scanii.

Centra logistyczne wyzwaniem dla Dolnego Śląska
Centra logistyczne stanowią ważny element rozwoju gospodarczego regionów w Europie i są czynnikiem stymulacji handlu międzynarodowego, wpływają na obniżenie bezrobocia jak i na rozbudowę infrastruktury transportowej. Taka tematyka została zaproponowana uczestnikom II-giej konferencji naukowo – technicznej „Centra logistyczne w aspekcie zrównoważonego rozwoju regionów”, która miała miejsce we Wrocławiu, w dniu 26 października 2007.

Przesyłki ekspresowe

Małe firmy kurierskie umacniają swoją pozycję
Tylko 91 spośród 157 firm zarejestrowanych jako alternatywni operatorzy pocztowi wykonuje swoją działalność. Pozostali albo zrezygnowali ze świadczenia usług kuriersko – pocztowych, albo w ogóle ich nie podjęli. Może to oznaczać umacnianie pozycji pozostałych firm i zaostrzoną konkurencję lub spadek popytu na te usługi w niektórych rejonach Polski.

Firmy kurierskie podnoszą ceny, ale w zamian oferują wysoką jakość
Usługi kurierskie podrożały w tym roku o 10 proc. Główną przyczyną podwyżki są wahania cen paliw oraz brak rąk do pracy. Nie przeszkadza to jednak we wzroście sprzedaży tych usług. Popyt na nie stale rośnie, a Polska to nadal największy rynek KEP w Europie Środkowo – Wschodniej.

Kurierzy rozwijają skrzydła
Transport lotniczy, choć jest znacznie droższy, to jednak zapewnia dużo większą szybkość – zwłaszcza na dłuższych relacjach międzynarodowych czy nawet międzykontynentalnych. Zapotrzebowanie na szybkie przesyłki np. z Chin stale rośnie, stąd firmy kurierskie coraz częściej sięgają po tę gałąź transportu – także w bezpośrednich relacjach łączących Polskę z innymi krajami.

Logistyka

Transport samochodowy niechcianym dzieckiem logistyki?
Zgodnie z teorią wykładaną na niejednej uczelni, transport zewnętrzny stanowi integralny element systemu logistycznego praktycznie każdego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że jakość usługi transportowej realizowanej za pomocą np. samochodów ciężarowych przekłada się na sprawność działania zarówno potężnego centrum dystrybucyjnego, jak i małej firmy produkcyjnej. Tymczasem, mimo swej niezwykle istotnej roli, dostawy transportem samochodowym są często traktowane w „wewnętrznym” systemie logistycznym jako zło konieczne.

CORELOG lekarstwem na zatłoczone drogi?
Na własne oczy obserwujemy postępujący z roku na rok wzrost przewozów ładunków i osób transportem drogowym. Wzrost przewozów potwierdzają badania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zgodnie z którymi średni dobowy ruch na drogach Wielkopolski wzrósł w ciągu ostatnich 5 lat o 5 proc. na drogach międzynarodowych i aż 29 proc. na drogach krajowych. Podobnie jest w innych regionach kraju. Przyczyn takiej sytuacji jest kilka. Jedną z nich jest brak odpowiedniej infrastruktury drogowej, która zapewniałaby odpowiednią przepustowość i płynność ruchu.

Usługi innowacyjne i szyte na miarę
To, czego oczekuje klient od operatora logistycznego, to wymierne korzyści, polegające głównie na obniżeniu kosztów dostaw jego towarów i zapewnieniu wartości dodanej do tych usług. Spełnienie tych oczekiwań jest możliwe dzięki innowacyjnym rozwiązaniom „szytym na miarę”. To również decyduje o jakości usług. Jednak klienci chętnie widzą wdrażanie wszelkich nowych rozwiązań, ale nie chcą ponosić za to dodatkowych opłat.

Czy pooling wyznaczy nowy trend w polskiej logistyce?
Zbyt duże rozdrobnienie wysyłek w dystrybucji towarów oraz źle zaplanowana częstotliwość dostaw powodują stały wzrost kosztów transportu. Sposobem na to może być pooling, czyli łączenie kilku dostaw od różnych dostawców do jednego odbiorcy w tym samym czasie. Wymaga to jednak przestrzegania ściśle określonych terminów i wielkości dostaw.

Nakłady na bezpieczeństwo pracy to inwestycja w przyszłość firmy
Stare porzekadło mówi: „mądry Polak po szkodzie“. Niestety powiedzenie to nadal nie traci na swej aktualności. Mimo, że od wielu lat statystyki Państwowej Inspekcji Pracy alarmują wysokimi wskaźnikami wypadkowości, nadal kwestie BHP traktowane są w wielu przedsiębiorstwach po macoszemu. Zazwyczaj dopiero konieczność wypłaty znacznego odszkodowania lub widmo postępowania prokuratorskiego w konsekwencji poważnego wypadku powodują podjęcie działań w kierunku poprawy bezpieczeństwa pracy.

Transport lotniczy

Międzykontynentalna równowaga w lotniczym cargo
Rynek lotniczych przewozów cargo może ze spokojem spoglądać w przyszłość. Rośnie on szybciej niż europejska i światowa gospodarka. Jednak koszty bezpieczeństwa i depcząca po piętach konkurencja zakłócają spokój.

Lotniska są rozbudowywane, ale tylko pod kątem pasażerskim
W 2006 roku linie lotnicze latające do i z Polski przewiozły 15 mln pasażerów, a za pierwsze półrocze tego roku odnotowano już 30 proc. wzrost tej liczby. Po raz pierwszy od kilku lat obserwuje się także wzrost w przewozach przesyłek lotniczych. Wszelkie prognozy zapowiadają utrzymanie się tego boomu co najmniej do 2030 roku. Wymusza to rozbudowę polskich lotnisk. Ich właściciele chętnie inwestują w modernizację, ale tylko w terminale pasażerskie.

Nowe chińskie centrum cargo lotniczego w Europie?
Parchim to niespełna dwudziestotysięczne miasteczko położone na północy Niemiec w landzie Meklemburgia-Pomorze Przednie. Pozornie nie wyróżnia się ono niczym szczególnym. Jest jednak coś co już niedługo nie tylko z miasteczka ale i całego regionu zrobić może centrum cargo lotniczego w tej części Europy – mianowicie lotnisko Schwerin-Parchim.

System dystrybucji pasażerów do portów lotniczych
Podstawą funkcjonowania portów lotniczych w XXI wieku są dobrze skorygowane połączenia komunikacyjne, zapewniające szybkie, bezpośrednie oraz wysokiej jakości przemieszczanie pasażerów pomiędzy portem lotniczym a centrum miasta.

Transport

Na wszelki wypadek – ubezpieczenie
We Wrocławiu wywróciła się ciężarówka ze sprzętem AGD. Kto zapłaci za uszkodzenie lodówek i pralek? A co, jeśli w czasie sztormu kontenery z pokładu statku wpadną do wody?

Brak winiety nie zawsze oznacza karę pieniężną
Od ponad roku jednodniowa karta opłaty za przejazd po drogach krajowych jest ważna w dniu wykupienia tylko do północy, a nie jak wcześniej przez kolejne 24 godziny od jej wypełnienia. Jeżeli więc kierowca zamierza dojechać do granicy po południu, często nie jest w stanie określić, czy uda mu się ją przekroczyć jeszcze tego samego dnia, czy też długa kolejka przetrzyma go w kolejce aż do następnego dnia.

Opłaty paliwowe zabezpieczają zyski
Rekordowe ceny paliwa są coraz większym zmartwieniem firm przewozowych. Większość z nich z powodu rosnących kosztów transportu szuka sposobów na podwyższenie stawek frachtu, co mogłoby pozwolić na zmniejszenie strat z powodu rosnących cen paliw.

Jaka będzie polska kolej w 2030 roku?
Krajowa Izba Gospodarcza była organizatorem debaty poświęconej sprawom kolejnictwa pt. „Program dla kolei”. Wzięli w niej udział specjaliści z zakresu kolejnictwa oraz największe autorytety tej branży. Zastanawiano się, co należy zrobić, by polska kolej państwowa rozwijała się szybciej niż dotychczas i nadążała za czołowymi kolejami europejskimi.

Transport – technologia, pojazdy, sprzęt

Transit cięższy i mocniejszy
Gama dostawczych modeli Ford Transit poszerza się o wersję 4,6 tony dmc. Jednocześnie w ofercie pojawił się nowy, pięciocylindrowy silnik 3,2 Duratorq TDCi o mocy 200 KM – najmocniejsza jednostka oferowana w samochodach dostawczych. Trafi on do wersji o podwyższonej ładowności, a także do 3,5- tonowych pojazdów z tylnym napędem.

Akademia Właściwego Mocowania
Jak zamocować ładunek, aby bezpiecznie podróżować samochodem? Jakie groźne sytuacje spowodować mogą źle ulokowane towary? Na te i wiele innych pytań odpowiada Akademia Właściwego Mocowania. Akcja, prowadzona przez redakcję kwartalnika „Towary Niebezpieczne”, została zgłoszona do Konkursu Inicjatyw, organizowanego w ramach programu „ORLEN. Bezpieczne drogi”. Do konkursu zgłoszono już ponad 140 inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa na naszych drogach, każda z nich walczy o nagrody o łącznej puli pół miliona złotych.

Ekologiczny transport
Tradycyjny transport oparty na wytwarzanym z ropy naftowej oleju napędowym wywiera duży wpływ na czystość naszego otoczenia. Jednak w ostatnich latach świadomość ekologiczna znacznie wzrosła i poza coraz bardziej wyśrubowanymi normami emisji spalin z tradycyjnych silników coraz powszechniej myśli się o alternatywnych źródłach energii i metodach napędzania pojazdów. Tym bardziej, że rezerwy ropy naftowej nie są niewyczerpane i już dziś rynek paliwowy często poddawany jest spekulacyjnym zachowaniom. Jak zapewniają największe koncerny motoryzacyjne, technologia ekologicznych napędów jest już praktycznie gotowa do powszechnego zastosowania. Jednym z koncernów, który w znaczący sposób zaangażował się w rozwój alternatywnych metod napędu pojazdów użytkowych, jest Daimler. Po drogach całego świata już dziś porusza się ponad 3000 samochodów użytkowych tego producenta, wyposażonych w napęd alternatywny.
 
Pełny spis treści i wybrane artykuły w całości na www.stl.pl

Zamów prenumeratę przez internet: Prenumerata
 
 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj