10.1 C
Warszawa
czwartek, 25 kwietnia, 2024

Wyzwania logistyczne dla branży automotive

Wynika to przede wszystkim z faktu, że branża motoryzacyjna stanowi międzynarodową sieć, a klienci oczekują produktu finalnego maksymalnie spersonalizowanego pod ich potrzeby i wymagania. Skutkuje to koniecznością wyprodukowania go w dużej ilości wariantów. Nie bez znaczenia pozostaje również to, że samochody niczym puzzle składają się z kilku tysięcy części pochodzących z wielu rozmaitych gałęzi gospodarki – np. przemysłu maszynowego, chemicznego czy elektrycznego. Złożenie ich zatem w jedną całość, w procesie opartym o ściśle rozplanowane harmonogramy, to dla operatorów logistycznych niełatwe zadanie.

Największe wyzwanie w tym procesie stanowią krótkie terminy dostaw, konieczność precyzyjnej synchronizacji wielu poddostawców oraz zachowanie możliwie najniższych kosztów transportu. Takie podejście często wymaga zastosowania niestandardowych rozwiązań. Dlatego właśnie w branży motoryzacyjnej, jako jednej z pierwszych, wdrożone zostało na masową skalę podejście „just in time”. Wymaga ono bardzo precyzyjnego i efektywnego zamawiania towarów oraz monitorowania dostaw, ale jednocześnie pozwala znacznie zredukować koszty produkcji i procesów logistycznych. Dzięki zastosowaniu tej strategii stany magazynowe w procesie produkcji samochodów są minimalizowane praktycznie do zera.

Duże ułatwienie w tym zakresie stanowią systemy klasy WMS (Warehouse Management System), które pozwalają na szybką lokalizację towarów w przestrzeni magazynowej.  Elementem, który znacząco wpływa na przyspieszenie przepływu informacji i upraszcza procesy zarządzania jest z kolei EDI (Electronic Data Interchange), czyli elektroniczna wymiana dokumentów i danych. Bardzo ważna w przypadku branży automotive jest również gotowość obsługi całego łańcucha dostaw, począwszy od transportu surowców, poprzez logistykę produkcji, kończąc na obsłudze rynku części zamiennych, czyli tak zwanym „aftermarkecie”. 

Branża automotive ukierunkowana jest przede wszystkim na redukcję kosztów działalności oraz skrócenie czasu oczekiwania na części zamienne. W tym celu korzystnym rozwiązaniem jest zaangażowanie operatora logistycznego trzeciej strony.  Zadaniem takiego operatora jest  dystrybucja oraz obsługa załadunków i rozładunków. Jest to bardzo ważna część łańcucha dostaw, ponieważ gdy nie zdążymy na czas, firmy produkcyjne są narażone na kosztowne przestoje. Dlatego zewnętrzny operator logistyczny powinien utrzymywać w swoich magazynach stosowny zapas części zamiennych.

Seifert Polska Sp. z o.o.

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili