Postanowienie Komisji może opóźnić finalizację przejęcia nawet o kilka miesięcy. Europejscy urzędnicy obawiają się, że tak duża zmiana może w istotnym stopniu wpłynąć na konkurencyjność w sektorze logistycznym. Bruksela ostrzega przy tym, że połączenie FedEx i TNT, które w przyszłości stałyby się bezpośrednim rywalem dla DHL i UPS, może zredukować nie tylko konkurencyjność w branży, ale – co równie ważne – spowodować wzrost cen poszczególnych usług.
Decyzja Komisji Europejskiej w tej kwestii będzie znana najpóźniej 8 grudnia bieżącego roku. Wstępne analizy pokazują, że na wielu europejskich rynkach międzynarodowych obejmujących przesyłki ekspresowe oraz niewielkie paczki „zwykłe”, połączony podmiot miałby zbyt ograniczoną konkurencję – tylko ze strony dwóch pozostałych graczy (UPS i DHL).Mogłoby to doprowadzić do wzrostu cen usług dedykowanych zarówno klientom biznesowym, jak i indywidualnym.
Koncentracja i monopolizacja to proces, który nie tylko ogranicza innowacyjność przedsiębiorstw, ale – co najważniejsze – skutecznie hamuje rozwój każdego sektora gospodarki. Nie dziwi więc reakcja Komisji Europejskiej, która pełni w tym kontekście rolę szczególną, gdyż jako jedna z kluczowych europejskich instancji stoi na straży konkurencyjności rynku – komentuje Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl.