Outsourcing w branży logistycznej – cenne partnerstwo

Najważniejszym kryterium wyboru operatora logistycznego jest cena, jednak nieznacznie tylko dystansuje pozostałe wartości jak: terminowość, rzetelność. Bardzo istotnym elementem jest także elastyczność, zwłaszcza dla branż charakteryzujących się dużą sezonowością sprzedaży. Operator może zaoferować: brak kosztów stałych dla klienta, szybką reakcję na zmniejszenie/zwiększenie przepływu towarów klienta i odpowiednie zmniejszenie/zwiększenie zasobów. Firmy, które decydują się na outsourcing, obawiają się stracić kontrolę nad swoimi towarami i procesami. Rolą operatora logistycznego jest przekonanie klienta o bezpieczeństwie całego procesu oraz dostarczenie takich narzędzi, aby klient czuł się komfortowo, mając np.: dostęp on-line do systemu magazynowego, bieżące raportowanie czy track&trace (monitoring przesyłki). Taki tryb współpracy sprzyja powstawaniu innowacyjnych modeli spedycyjnych.

Jednym z najnowszych trendów w outsourcingu logistyki jest smartsourcing, zakładający osiąganie wyznaczonych celów i założonych rezultatów, w drodze wspólnego ustalania optymalnych rozwiązań przy ścisłej partnerskiej współpracy na linii klient – operator. W poszukiwaniu efektywnych narzędzi zmierzających do ograniczenia kosztów oraz maksymalnego wykorzystania czasu i zasobów, pomiędzy klientem i operatorem nawiązuje się partnerska relacja. Przykładem modelu sprzedażowego, który odpowiada aktualnym potrzebom klientów jest branżowa synergia dostaw, polegająca na kompilacji strumienia transportu w obrębie firm z tej samej branży i ekspedycji towarów do tych samych sieci handlowych. Takie planowanie dostaw zdecydowanie ogranicza koszt dystrybucji przez wysyłkę pojedynczej serii zbiorczej, w miejsce kilku rozdrobnionych.

Ważnym elementem w przypadku firm logistycznych jest inicjatywa własna w modelowaniu projektu współpracy, a zadaniem spedytora jest zbudowanie klientowi w tych relacjach poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności w biznesie. Smartsourcing stawia akcent na wartość dodaną w ofercie usług logistycznych, tym bardziej pożądaną w czasach spowolnienia rynku.

Artur Buczyński
Business Process Outsourcing Manager
ROHLIG SUUS Logistics