10.2 C
Warszawa
czwartek, 28 marca, 2024

Optymalizacja ryzyka w zarządzaniu flotą

Ponad 250 uczestników, mene- dżerów zarządzających flotami, kadry zarządczej firm zgromadziła konferencja "Optymalizacja ryzyka w zarządzaniu flotą" zorganizowana przez Flotę Auto Biznes.

– To najlepsza konferencja pod względem merytorycznym na jakiej byłem od pięciu lat – te słowa jednego z uczestników, wygłoszone na forum publicznym są najlepszym dowodem na to, że impreza pod hasłem „Optymalizacja ryzyka w zarządzaniu flotą” zakończyła się sukcesem. Dla organizatorów – Floty Auto Biznes to jednak kolejny bodziec, by kolejne spotkania stały na jeszcze wyższym poziomie.

Spotkanie zgromadziło ponad 250 uczestników, w większości osób zarządzających, administrujących flotami samochodowymi. Główna tematyka dotyczyła wartości rezydualnej oraz metod na zminimalizowanie ryzyka w funkcjonowaniu flot. Jednym z partnerów merytorycznych było Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych. Jego przedstawiciele przygotowali dwie prelekcje.

Marcin Zawada mówił o skutecznym zarządzaniu wartością rezydualną we flotach. Wpływ na nią mają między innymi takie czynniki jak:
– planowanie parametrów (okres eksploatacji, przebieg) ekonomicznego cyklu wymiany konkretnego modelu pojazdu,
– planowanie metody zbycia pojazdów,
– postrzegalność modelu na rynku aut używanych.

Metod sprzedaży jest wiele, jak choćby poprzez aukcję internetową, przetargi, gwarantowany odkup, możliwość nabycia auta przez pracowników, pośredników, czyli handlarzy, w rozliczeniu przy zakupie nowego pojazdu. Istotnymi kwestiami dla wartości rezydualnej mogą być również kolor i wyposażenie samochodu oraz rodzaj paliwa, przez które jest napędzane. Niemałą rolę odgrywa czynnik ludzki, czyli sposób użytkowania pojazdów przez pracowników, a także częstotliwość napraw i przeglądów.

Dariusz Zduńczyk opowiadał o głównych czynnikach ryzyka w polityce samochodowej firmy i strategiach ich zapobiegania. Ryzyka można podzielić na dwie grupy. Niezależne, na przykład sytuacja gospodarcza kraju, polityka fiskalna, polityka monetarna, globalna polityka paliwowa, czy polityka korporacyjna i jej wpływ na car policy. Z kolei ryzyka zależne związane są z optymalnym wyborem modelu/marki – w konfrontacji do rodzaju i charakteru firmy, zakupem i finansowaniem pojazdów, powierzeniem pojazdu użytkownikowi, zarządzaniem operacyjnym, zbyciem aut.

Przy wyborze marki niezwykle istotne jest ustalenie optymalnej ilości aut, dobór wyposażenia, zabezpieczenia. Ryzyko związane ze sposobem finansowania dotyczy jego sposobu: samochód na własność, leasing, wynajem. Ważną rolę odgrywają dobór odpowiedniej firmy CFM lub leasingowej, skutki zakupu i użytkowania pojazdów. Warto zwrócić uwagę na powierzenie mienia pracownikowi. Ryzyko polega między innymi na szkodowości, dlatego dobrym pomysłem jest zastosowanie działań prewencyjnych, kontrola umiejętności kierowcy (prawo jazdy, badania psychotechniczne), ubezpieczenie kierowcy, pasażera.

Bardzo ciekawa była również prelekcja Piotra Włodarczyka z EurotaxGlass’s. Wartość rezydualna obok wielu wymienionych wyżej czynników, zależy również od kraju użytkowania samochodu, ceny nowego pojazdu (biorąc pod uwagę politykę upustów), warunków gwarancji oraz sposobu jej realizacji, dostępności serwisu. Prelegent opowiedział o kilku bardzo ciekawych kwestiach, jak choćby wyposażenie dodatkowe, które deprecjonuje się znacznie szybciej niż wartość auta. Zatem im więcej wyposażenia dodatkowego, tym szybszy spadek kwoty, jaką można otrzymać przy odsprzedaży pojazdu. Tym bardziej istotne jest jak najbogatsze wyposażenie standardowe danej marki w porównaniu do konkurencji. Przykładem Skoda Superb 1,8T. W wersji Classic wartość po 12 miesiącach spada o 26%, w Ambiente o 28% w Elegance 32%.

Konferencja FlotyAutoBiznes to jednak nie tylko dyskusja nad wartością rezydualną i ryzykiem w funkcjonowaniu flot. Na interesujący temat wypowiadała się reprezentantka PZWLP – Edyta Wasiluk, która rozprawiała o zastosowaniu usługi wynajmu długoterminowego w małych, średnich flotach. Wśród korzyści wymieniła między innymi precyzyjne budżetowanie wydatków na samochody, korzystne warunki zakupu i obsługi pojazdów, stały koszt ubezpieczenia – bez względu na szkodowość, zaliczanie opłat za wynajem w koszt uzyskania przychodu, brak przerw w pracy z powodu awarii pojazdów, itp. Bez wątpienia wynajem długoterminowy dla sektora MSP to nie lada wyzwanie na najbliższe lata dla firm CFM. Zresztą wprowadzają one coraz to nowe rozwiązania.

Na mównicy pojawił się również Wojciech Drzewiecki z Samaru. Opowiadał on o rosnącej roli klienta flotowego w sprzedaży nowych aut. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, udział w rejestracjach pojazdów klientów firmowych wyniósł prawie 50%, a w rzeczywistości może być jeszcze o 10% większy. Rozpatrując te dane wg segmentów aut, udział aut flotowych rośnie wprost proporcjonalnie do ceny. Ponad 80% aut luksusowych to właśnie samochody zarejestrowane na firmę. Niewiele mniejszy wolumen dotyczy klasy wyższej, furgonetek, a nawet klasy średniej. Z kolei poniżej 40% sprzedaży do firm stanowią auta mini i małe.

źródło: Flota Auto Biznes

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili