10.2 C
Warszawa
czwartek, 28 marca, 2024

Nowe terminale intermodalne – oby na marzeniach się nie skończyło

Zdecydowanie jest o czym dyskutować, a winy nie należy szukać wyłącznie w nieefektywnej, czy niekorzystnej polityce transportowej. Najskuteczniejsze są działania mikroekonomiczne, ukierunkowane na biznes, innowacje, obniżkę kosztów. – Bez podjęcia takich działań udział transportu kolejowego spadnie jeszcze bardziej – podkreśla Juliusz Engelhardt, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który rozpoczął drugą edycję Konferencji RailPort 2009.

Pan Engelhardt przedstawił uczestnikom założenia Master Planu, pierwszego dokumentu dotyczącego transportu kolejowego, który zakłada działania aż do 2030 roku. – Dzisiejszy kryzys jest tylko mało istotnym epizodem dla tego planu – mówi Engelhardt. Główne założenia planu to osiągnięcie nowoczesnej infrastruktury, technik informatycznych oraz pozyskanie i utrzymanie zaufania klientów. Przygotowanie studium wykonalności zajmie ok. 2 lat. Realizacja planu pozwoli doścignąć kolejom poziom Europy Zachodniej. Master plan dostępny jest dla wszystkich zainteresowanych w Ministerstwie Infrastruktury.

Kilkukrotnie poruszono problem dużej gęstości linii kolejowych w Polsce znacznie przewyższającej średni poziom na tle europejskim. Według PKP PLK zamknięcie części sieci nie obniży stawek za dostęp do infrastruktury. Innego zdania był Dariusz Stefański, Prezes Zarządu PCC Intermodal S.A. Jego zdaniem 40 % mniej i tak bezużytecznej infrastruktury pozwoliłoby na lepsze użytkowanie pozostałej części.
 
Podczas RailPort 2009 można było wysłuchać również Marka Zbrojskiego, Dyrektora Biura Strategii PKP Cargo S.A. Spółka przekształca się obecnie w operatora logistycznego. Nowe wartości, ludzie, podejście procesowe – te elementy wpływają na ogromną dynamikę zmian w PKP Cargo. – Ponadto klienci mają coraz większe wymagania, żądają kompleksowej, bezproblemowej obsługi, a my musimy tym wymaganiom sprostać – mówi Zbrojski.

Przewozy intermodalne w 2008 roku stanowiły niespełna 3,5 % w ogólnych przewozach PKP Cargo, które wyposażone jest w 1700 wagonów przeznaczonych do tego typu przewozów. Przy takich ilościach lokomotyw istotne jest sprawne zarządzanie możliwe dzięki systemom informatycznym. Codziennie uruchamianych jest 27 pociągów intermodalnych.

– Aby istniał transport intermodalny niezbędny jest transport drogowy – mówi Dariusz Stefański.- Największym czynnikiem cenotwórczym dla przewozów intermodalnych jest część kolejowa, związana z kosztami transportu, platform kolejowych i dostępu do infrastruktury – podkreśla. Wpłynięcie na te koszty istotnie poprawi konkurencyjność.

Poruszona została istotna kwestia dotycząca samych terminali intermodalnych. Według uczestników w Polsce istnieją jedynie bocznice przystosowane do przeładunku kontenerów. Według Stefańskiego wystarczyłoby wybudować 6-8 terminali, a jest to wręcz inwestycja konieczna, jeśli Polska nie chce stać się zaściankiem Europy. CTL Logistics planuje na 1 lipca 2009 otwarcie nowego terminala w Piotrkowie Trybunalskim. Według przewoźników nowe terminale powinny służyć wszystkim przewoźnikom na równych zasadach.

To nie koniec dyskusji. Drugiego dnia konferencji omówiona zostanie głębiej rola transportu morskiego w „zielonym transporcie”. Peter Wolters z European Intermodal Association opowie o współpracy między portami morskimi i koleją jako podstawowym elemencie wydajnych połączeń międzykontynentalnych.

– Jesteśmy nastawieni na współpracę, a nie niezdrową konkurencję – mówi Stefański. Takie podejście zdecydowanie sprzyja rozwojowi i oby na samych rozmowach się nie skończyło.

– Gratulacje dla organizatorów za determinację, bo obecnie nie jest łatwo organizować takie spotkania – mówi Marek Tarczyński, Prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki. Organizatorzy rokrocznie starają się zwiększać frekwencję zagranicznych gości, aby podejmowane dyskusje mogły faktycznie sprzyjać podejmowanej współpracy i dalszym dyskusjom.

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili