Łańcuchy dostaw na rynku mięsnym

Łańcuchy dostaw na rynku czerwonego mięsa są w większości przypadków na światowym poziomie. Jednak wielu przyda się odpowiednia wiedza. Zestawił ją Ed Bedington.

Zapewnienie dobrego, efektywnego kosztowo łańcucha dostaw nigdy do łatwych zadań nie należy. Rynek czerwonego mięsa nie jest w tym przypadku wyjątkiem.

  • Dostawa mięsa stała się wyznacznikiem światowej klasy – mówi Paul Jose, menedżer ds. operacji w Red Meat Industry Forum (RMIF). – Przy tak dużym popycie, a jednocześnie operowaniu bardzo wrażliwym na warunki transportu produktem, wypracowano bardzo dobre standardy – dodaje.

 

Mimo tak dobrej oceny rynku, ostatnie badania RMIF, przeprowadzone we współpracy z Uniwersytetem w Cardiff, Food Chain Centre oraz branżowym thinh-tankiem: IGD, pokazały, że istnieje możlowość zwiększenia oszczędności o co najmniej 500 mln GBP w skali całej branży w Wielkiej Brytanii.

  • Funkcjonowanie łańcucha dostaw jest jedną z tych dziedzin, w których nasza branża może dokonać największych usprawnień, szczególnie w zakresie informacji wewnątrz łańcucha – mówi Jose.

 

Chociaż zarówno skala problemu, jak i szanse z nim związane znane były już od jakiegoś czasu, brakowało jasnego planu wprowadzenia zmian.

RMIF przygotowało dokument, w którym przedstawia metody elastycznego aplikowania pomysłów w działaności przedsibiorstw. Nadano mu nazwę “Pełny łańcuch: pięć zasad mogących zapewnić sukces”.

  • Po dokonaniu analizy łańcucha wartości znaleźliśmy wiele obszarów rokujących zwiększeniem zysków w przyszłości – mówi Jose. – Mogę powiedzieć, że znaleźliśmy ich nawet za dużo – dodaje.

 

W dokumencie znajduje się podsomuwanie dotychczasowych badań RMIF, wzmacniających działanie łańcuchów. Potrzebą biznesu jest skupienie się na odpowiednim balansie pomiędzy różnymi wyznacznikami budującymi łańcuchy dostaw.

  • Dobre łańcuchy dostaw posiadają całą listę atrybutów, ale te najlepsze charakteryzują się zachowaniem równowagi pomiędzy poszczególnymi składnikami. Dla czerwonego mięsa, elastyczność, dostawy na czas, są dopracowane perfekcyjnie. Jednak biorąc pod uwagę poziom stosunków pomiędzy poszczególnymi udziałowcami łańcucha, czy też jakość komunikacji, nie jest już tak różowo – mówi Jose.

 

Pięć obszarów wymagających zrównoważenia to:

  1. Transakcja – zbadanie wartości ważnych dla klienta i takie dostosowanie oferty, aby obie strony zrealizowały swoje cele. Przykładowo farmer dostarczający brudne zwierzęta do rzeźni zdaje się nie rozumieć potrzeb rzeźnika.
  2. Elastyczność – dostosowując się do wymgań rynku należy pozostawić odpowiedni zawias na niespodziewane wydarzenia. Zwiększanie popytu jest na tym rynku zjawiskiem naturalnym, jednak trzeba brać pod uwagę możliwość wystąpienia szoków.
  3. Kominikacja – podstawą staje się lepsza i szybsza wymiana informacji oraz budowanie zaufania pomiędzy partnerami biznesowymi.
  4. Kontrola – związana jest przede wszystkim z określeniem wielkości produkcji pod wpływem oczekiwań rynku, a nie ustaleń firmy.
  5. Zarządzanie relacjami – czy nasza działalność w spełnia wymagania klientów? Każdy uczestnik łańcucha dostaw posiada klienta i budowanie relacji z nim ma podstawowe znaczenie dla powodzenia wszystkich działań.