Kobiety w biznesie

Są zdecydowane osiągać sukcesy. Są przedsiębiorcze. Mają do dyspozycji struktury lokalne, wsparcie licznych organizacji oraz dofinansowanie z Unii Europejskiej. I nie zawahają się ich użyć. Takie są polskie businesswomen.

Nie powinno więc dziwić, że jedno ze spotkań NewConnect Club zostało poświęcone właśnie "Kobietom w biznesie, kobietom przedsiębiorczym". Impreza odbyła się 24 września br. o godzinie 19.00 w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Tego dnia na Giełdzie spotkać można było kobiety, które odnoszą sukcesy zawodowe prowadząc własną działalność lub zarządzając dużymi firmami. Dyskusja panelowa w klubowej, nieformalnej atmosferze dotyczyła m.in. szkoleń dla businesswomen, dofinansowania ich działalności z UE, a także możliwości pozyskania kapitału z rynku NewConnect, z którego bez wielkich formalności i kosztów można zdobyć pieniądze na własny biznes.

Spotkanie poprowadziła Olga Kozierowska, autorka i redaktor programu "Sukces Pisany Szminką" emitowanego w radio PiN. W kameralnym spotkaniu wzięło udział ponad 100 osób. Jak wszystkie imprezy z tego cyklu, również ta miała w programie dwie części: pączkująca swobodnie dyskusja dotykająca rozmaitych wątków wokół głównego tematu (z udziałem gości specjalnych i zgromadzonych członków NewConnect Club), a następnie nieformalne rozmowy kuluarowe, czyli sesja networkingowa, umożliwiająca bliższe poznanie wielu ciekawych osób.

Tak skonstruowana formuła odróżnia imprezy NewConnect Club od konferencji, gdzie przez wiele minut słucha się przemowy jednej osoby. Rozmowa podczas NewConnect Club dotyka rozmaitych wątków, jest przeplatana anegdotami i słownymi utarczkami gości, moderatora, gospodarza i członków klubu.
Gośćmi spotkania odbywającego się 24. września były panie:
Grażyna Piotrowska-Oliwa – Prezes Zarządu PTK Centertel (Orange Polska)
Anna Hejka – Partner Grupy MCI Management SA
Joanna Kuzdak – Prezes Zarządu Bankier.pl S.A.
Gospodarz: Ludwik Sobolewski, Prezes GPW
Moderator: Olga Kozierowska, Radio PiN
Na początku moderator(ka) spotkania zastanawiała się jaka jest współczesna kobieta.

Czy jest to:
+ silna i świadoma kobieta?
+ dobra matka i świetna menadżerka?
+ realizuje śmiałe plany zawodowe?
+ naśladująca kobiece autorytety?
+ niezależna finansowo, ciesząca się życiową stabilnością?
+ zdobywająca obszary wcześniej zarezerwowane dla mężczyzn?

Anna Hejka, Partner Grupy MCI Management SA, zauważyła że wiele obszarów życia i działalności biznesowej otworzyło się dla kobiet w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, ale tak naprawdę sukces osiągają ludzie pełni wiary w siebie, którzy zamiast liczyć na szczęście zwiększają swoje szanse ciężką pracą i zaangażowaniem. Tu padła anegdota z damskiego biznes-spotkania, podczas którego wszystkie uczestniczki poza Panią Anią mówiły o szczęściu, jako głównym czynniku osiągania sukcesu.

Joanna Kuzdak, Prezes Zarządu Bankier.pl S.A., zauważyła że kobiety są takie, w jaki sposób są kształtowane nie tyle przez społeczeństwo, ile przez rodzinę. Jeśli zaszczepia się dziewczynkom wiarę w siebie i przekonanie, że mogą osiągać biznesowe szczyty, to są one w ich zasięgu. Niestety często – zdaniem Pani Joanny – dziewczynki są od dziecka przygotowywane to tradycyjnej roli kobiety typowej dla patriarchalnego społeczeństwa.

Grażyna Piotrowska-Oliwa, Prezes Zarządu PTK Centertel (Orange Polska), zupełnie nie zwraca uwagi na płeć i uważa, że liczą się zespoły, a w ramach nich jednostki predestynowane do przewodzenia. Na przykład takie jak ona sama 😉 Żartujemy, Pani Prezes nie powiedziała tego. Widać natomiast gołym okiem, że posada szefa firmy zatrudniającej 3300 osób i wszystko co się z tym wiąże wytwarza wokół tej kobiety aurę niesamowitej pewności siebie. A może taka jest naturalnie i dlatego zostało jej powierzone tak poważne stanowisko?

Trochę liczb. Polka – przedsiębiorca to najczęściej kobieta około 40 letnia, mająca dorosłe lub nastoletnie dzieci i doświadczenie w pracy zawodowej – wynika z badania przeprowadzonego przez "Puls Biznesu". Nie zawsze udaje się jej jednak godzić życie zawodowe z prywatnym. W grupie pań – przedsiębiorców dość liczna jest podgrupa kobiet stanu wolnego, niezamężnych czy rozwiedzionych i jest to procent większy niż przeciętnie w społeczeństwie.

Okazuje się, że Polska wypada nieźle na tle innych krajów europejskich, pod względem udziału kobiet wśród kadry kierowniczej firm. Problem z tym, ze im szczebel wyższy, tym kobiet mniej. I tak, kobiety stanowią 42% szefów średniego szczebla – to oznacza jedno z pierwszych miejsc w Europie. Niestety, na wyższych stanowiskach jest już tylko 22% pań, a najwyższych niespełna 2%. Tylko w sześciu spółkach giełdowych prezesem jest kobieta.

Na pytanie o zarządzanie finansami i zdolności / talent kobiet w tej dziedzinie Prezes Joanna Kuzdak stwierdziła, że z badań sytuacji klientów indywidualnych banków wynika, że to głównie mężczyźni zadłużają siebie i rodziny. Ktoś inny zauważył, że zarządzanie finansami firmowymi powierzane jest zarówno kobietom i mężczyznom, chociaż wśród inwestorów – zarówno indywidualnych, jak i instytucjonalnych – przeważają mężczyźni.

Spotkanie NewConnect Club 24. września – jak na imprezę biznesową z udziałem ludzi z najwyższych biznesowych szczebli (duża odpowiedzialność za zachowanie i to co się mówi publicznie) – odbywało się w wyjątkowo swobodnej i przyjacielskiej atmosferze. Potwierdziły tę obserwację osoby (np. dziennikarze) bywający na setkach konferencji i bankietów. Brak transmisji online spowodował, że uczestnicy spotkania mieli przyjemność zakosztować smakowitej, dowcipnej wymiany poglądów i ciekawostek z rozmaitych sytuacji, których nie zdradza się przy włączonych mikrofonach i kamerach. Okazało się, że kobiety i mężczyźni mogą spotykać się w biznesowym klubie, niekoniecznie z cygarem i szklanką szkockiej on the rocks 😉

Ale nie zabrakło także ognistej wymiany poglądów między zebranymi klubowiczami.

Prezes Duszyński powiedział, że w jego firmie mężczyźni zwykle mają wizje, a kobiety często je urealniają i sprowadzają do rzeczywistości ("hamulcują"), dzięki czemu obie grupy się uzupełniają tworząc zgrany zespół.

Sprowokowana Prezes Stępień zirytowana odpowiedziała, że to co mówi przedmówca to utrwalanie strasznych, szowinistycznych stereotypów, jakoby mężczyźni byli wizjonerami, a kobiety tylko "sobie dziubdziały". Stwierdziła też, że często bywa zupełnie odwrotnie, czego jej firma jest najlepszym przykładem.

Wtedy z kolei Prezes Duszyński lekko się zirytował i odpowiedział, że tworzenie arkusza z modelem finansowym i 32 zakładkami wymaga poruszania się w świecie abstrakcji i należałoby to porównać raczej do pisania symfonii, a nie określać jako "dziubdzianie". Stwierdził że chodziło mu o harmonię, jaką wprowadzają do jego zespołu różne osoby i płci.

Małgorzata Remisiewicz, redaktor Manager Magazin i autorka niezwykle ciekawego artykułu "Pawie i Mrówki", postawiła obrazową tezę, że kobiety często poprzestają na małym (dopieszczania szczegółów, jak mrówki), a mężczyźni zwykle mają manię wielkości i ciąg do powiększania swoich biznesów, zdobywania władzy (rozdmuchiwania i puszenia się, jak pawie). Wprawdzie zaproszone na kanapę Gości Specjalnych panie stwierdziły, że one są najlepszymi przykładami "nie poprzestawania na małym", ale większość uczestników NewConnect Club kiwała głowami, że coś w tym jest.

Wątek wizerunku biznesowego kobiety moderator(ka) zostawiła na deser i wcale nie był to najważniejszy temat. Prezes Sobolewski przygotował grunt pod dyskusję zauważając, że jego garnitur nie jest zwykłym ubraniem, tylko narzędziem budowania zaufania u kontrahenta, bo w biznesie najważniejsze jest przecież zaufanie w możliwości partnera i korzyści ze współpracy. W budowaniu takiego zaufania, na przykład przez pierwsze wrażenie, pomaga właśnie strój, stylizacja fryzury. Nie tylko u kobiet, ale również u mężczyzn.

Zresztą zdania były w tej kwestii podzielone. Jedne panie były zwolenniczkami stroju raczej skromnego i surowego, a inne preferowały strój podkreślający, a przynajmniej nie ukrywający kobiecych atrybutów. Prezes Bankiera zwróciła uwagę, żeby ubierać się stosownie do branży i okazji – inaczej należy się ubrać na spotkanie w branży finansowej, a inaczej w branży internetowej.

Sesję networkingową poprzedził show taneczny będący metaforą relacji damsko-męskich, zarówno w biznesie, jak i poza nim. Para tancerzy Jakub Jałowicki i Sylwia Zając, reprezentujacy szkołę tańca Hakiel Akademia, zatańczyli niezwykle efektowne układy Czaczy i Rumby, dwóch najpopularniejszych kubańskich tańców. Nieprzypadkowo!

Dobrze zatańczona rumba to wręcz miniprzedstawienie teatralne. Używając wszystkich swoich wdzięków tancerka uwodzi mężczyznę, to patrzy mu w oczy, to znowu udaje, że go nie widzi, wzrokiem szuka innego, aby wzbudzić zazdrość partnera, zniewolić go i całkowicie nad nim zapanować. Kobieta, która tańczy rumbę, jest odważna i zmysłowa – i to właśnie powinien podkreślać strój.

W opinii wielu osób spotkanie to było po raz kolejny okazją do intelektualnej rozrywki, okazją do poznania ciekawych osób, a jednocześnie zbliżenia się do kobiet sukcesu z pierwszej ligi. Nie często ma się szansę, aby je spotkać osobiście.

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili