Kierowców aut firmowych portret własny

Co kierowcy samochodów firmowych myślą o sytuacji na polskich drogach? W jaki sposób prowadzą auto? Co najbardziej denerwuje ich wśród innych uczestników ruchu drogowego? 

Jakimi samochodami służbowymi najchętniej by jeździli? Ile czasu spędzają codziennie w aucie w trakcie dojazdu do pracy? Odpowiedzi na te i inne pytania przynosi przeprowadzone przez firmę LeasePlan badanie wśród kierowców samochodów służbowych w Polsce.

Badanie przeprowadzono pod koniec 2006 roku wśród 201 użytkowników samochodów służbowych zarządzanych przez firmę LeasePlan. Jest ono częścią globalnego projektu badawczego „Driver Survey” realizowanego przez firmę od kilku lat. W 2006 roku LeasePlan poddał badaniu ponad 9 tysięcy kierowców w 16 krajach na całym świecie. Wyniki badania zrealizowanego w naszym kraju dają doskonałą okazję do zilustrowania polskiej rzeczywistości na drogach i we flotach firmowych, ocenianej oczami kierowcy auta służbowego. Ponadto pozwalają na porównanie jej z warunkami i tendencjami panującymi w innych krajach na świecie.

Głównym celem przedsięwzięcia było określenie, jakie zagadnienia, problemy
i potrzeby są istotne dla kierowców aut firmowych. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą ankiety, w której respondentów spytano o kwestie związane z wynagrodzeniami, stanem polskich dróg i zatłoczeniem na nich panującym, środowiskiem naturalnym, bezpieczeństwem w ruchu drogowym oraz zachowaniem kierowców na ulicach.

Czym jeżdżą użytkownicy firmowych aut w Polsce?

Badanie wykazało, że samochód firmowy jest dla pracowników w Polsce najbardziej cenionym dodatkowym elementem wynagrodzenia. Jak się jednak okazuje, pracownicy w naszym kraju mają znacznie bardziej ograniczony zakres wyboru swojego auta firmowego, niż ma to miejsce
w innych krajach na świecie. Blisko ľ ankietowanych ma możliwość wyboru jedynie spośród aut jednej marki, podczas gdy na świecie tendencja taka występuje jedynie w średnio 21% przypadków. Dlatego też, aż 86% ankietowanych wskazuje, iż chciałoby mieć znacznie większą elastyczność przy dokonywaniu wyboru swojego auta firmowego.

  • Najważniejszym kryterium branym w Polsce pod uwagę przez pracowników przy wyborze samochodu służbowego jest bezpieczeństwo – komentuje wyniki badania Driver Survey Artur Sulewski, Dyrektor Handlowy LeasePlan Fleet Management (Polska). – Wskazało je aż 70% ankietowanych. Najbardziej cenionym elementem wyposażenia auta podnoszącym bezpieczeństwo podróżowania jest z kolei zdaniem ankietowanych system ABS.

Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez LeasePlan, najchętniej wybieranymi do flot markami samochodów w Polsce są kolejno Opel, Ford oraz Toyota. Średni czas użytkowania auta flotowego wynosi w Polsce 2,8 roku i jest krótszy w stosunku do średniej w innych krajach na świecie, gdzie samochód jest eksploatowany przez 3,1 roku.

Polskie drogi z perspektywy auta służbowego

Zatłoczenie na polskich drogach zdaniem 64% kierowców samochodów służbowych jest obecnie na krytycznym poziomie. W innych krajach na świecie wypowiada się w ten sposób średnio jedynie 41% ankietowanych. Większe niż w innych krajach na świecie korki na polskich ulicach mają bezpośrednie przełożenie na czas potrzebny na dojazd do pracy i powrót do domu. W Polsce zajmuje to średnio 2 godziny i 12 minut, czyli o blisko godzinę więcej, niż w przypadku średniej światowej. Większość ankietowanych (blisko 90%) za najbardziej skuteczne działanie, które mogłoby rozwiązać ten problem, uznała budowę nowych dróg oraz rozbudowę już istniejącej infrastruktury.

Kierowcy chcą być ekologiczni

Kierowcy samochodów flotowych w Polsce mają coraz większą świadomość ekologiczną. Mimo to, wciąż pozostajemy pod tym względem daleko w tyle za innymi krajami na świecie. 71% użytkowników aut firmowych w naszym kraju uważa, że poprzez korzystanie z pojazdów
z silnikami spalinowymi ma duży wpływ na zatrucie środowiska powodowane przez emitowane przez nie spaliny. W przypadku kierowców badanych w pozostałych krajach, odsetek ten jest znacznie wyższy i kształtuje się na poziomie 91%.

  • Udowadnia to, że w Polsce coraz bardziej potrzebne są ekologiczne rozwiązania dla
    flot – uważa Sławomir Wontrucki, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Fleet Management (Polska). – Dlatego też LeasePlan wprowadził do swojej oferty program GreenPlan, pozwalający z jednej strony skutecznie obniżać zatrucie powodowane przez auta,
    a z drugiej także je rekompensować. Wzrastająca świadomość ekologiczna to niezwykle ważny czynnik wpływający na podniesienie popytu na tego typu usługi. Jednakże nie jedyny i nie najważniejszy. Na faktyczne zainteresowanie firm ekologicznymi programami dla flot największy wpływ będzie miała wyraźna opłacalność biznesowa wynikająca ze stosowania takich rozwiązań. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest jednak stymulacja za pomocą odpowiednich regulacji prawnych ze strony państwa.

Bezpieczeństwo flotowych samochodów

Polscy kierowcy samochodów firmowych jeżdżą nieco mniej ostrożnie, niż użytkownicy w innych krajach. Badanie wykazało, że 43% spośród nich uczestniczyło w wypadku drogowym w ciągu ostatnich pięciu lat, podczas gdy na świecie było to 38% ankietowanych. Jednakże blisko 40% badanych w Polsce przyznaje, że brało udział w tym okresie w przynajmniej jednym szkoleniu z zakresu bezpiecznej jazdy.

  • Na bezpieczeństwo samochodu w ruchu drogowym ma jednak wpływ także właściwy stan techniczny pojazdu – zauważa Michał Cierniak, Kierownik Działu Technicznego LeasePlan Fleet Management (Polska). – Niemalże wszyscy ankietowani w Polsce użytkownicy flotowych aut, zgodnie z tendencjami światowymi pod tym względem przyznają, że ich służbowe samochody są serwisowane regularnie. Niestety, jedynie połowa badanych w naszym kraju sprawdza podstawowe parametry pojazdu takie jak ciśnienie w oponach przed wyruszeniem w dłuższą trasę, co ma bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo użytkowania auta.

Zdaniem polskich użytkowników flotowych samochodów najbardziej niebezpiecznymi kierowcami poruszającymi się po naszych drogach są osoby w wieku od 18 do 21 lat. Drugą grupę pod tym względem stanowią kierowcy w wieku powyżej 65 lat.

Agresja wśród kierowców na polskich drogach

Za najbardziej denerwujące zachowanie kierowców na polskich drogach użytkownicy flotowych aut uznali tzw. piractwo drogowe. Na ulicach w naszym kraju nie brakuje też zachowań agresywnych. Blisko 60% kierowców firmowych samochodów przyznaje, że zachowywało się agresywnie w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego. Średnia światowa pod tym względem wynosi niecałe 50%. Najczęściej spotykanym sposobem okazywania agresji na ulicach w naszym kraju jest używanie wulgarnych wyrażeń bądź gestów wobec innych kierowców. Paradoksalnie, jako główny powód agresji występującej na polskich ulicach wskazano zachowanie innych kierujących pojazdami.

Przeprowadzone przez LeasePlan badanie wśród użytkowników samochodów firmowych umożliwia stworzenie portretu kierowców firmowych pojazdów w Polsce. Ponadto, pozwala ono na określenie, w którym kierunku powinno ewoluować zarządzanie flotami aut w naszym kraju. Przede wszystkim jednak, ten cenny obraz użytkowników służbowych samochodów stworzony przez nich samych, pozwala firmom na poznanie najbardziej istotnych dla jej pracowników wartości i potrzeb, związanych z samochodami firmowymi.  

e-logistyka.pl

źródło zdjęcia: www.sxc.hu

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili