Infrastruktura hamuje przewozy regionalne

58

W dniach 7-8 maja praktycy związani z branża przewozów kolejowych oraz portami morskimi z Europy Środkowo- Wschodniej spotkali się w Warszawie na pierwszej edycji konferencji RailPort. 

Podczas wydarzenia dyskutowano o problemach i możliwościach rozwoju dla przewozów multimodalnych. Główne problemy to przede wszystkim niewydolna infrastruktura, wciąż zbyt wysokie ceny przewozów, uzależnienie od węgla kamiennego, przestarzałe podejście do przewozów kolejowych, ale również niska konkurencyjność w stosunku do drogowych środków transportu. Już w trakcie pierwszego panelu dyskusyjnego przesłanki te były burzliwie analizowane, a uczestnicy przedstawiali często zupełnie odmienne stanowiska. Organizatorzy mają nadzieję, że konferencja nie zakończy się tylko na wymianie poglądów. Uczestnicy i eksperci związani z branżą powinni w końcu podjąć współpracę i wspólnie pracować nad poprawą sytuacji przewozów multimodalnych w Polsce- twierdzi jeden z prelegentów.

Ogromne możliwości rozwoju kolejowego oraz koniecznośc wprowadzenia istotnych zmian są dla nas oczywiste- powiedział Rudy Colle z UIRR(Międzynarodowa Unia Przedsiębiorstw Transportu Kombinowanego). Jest wiele czynników, które powoduje niską konkurencyjność przewozów kolejowych w stosunku do transportu drogowego. Średnia prędkość pociągów przewożących kontenery w Polsce wynosi 23 km/h. Konieczność modernizacji infrastruktury jest priorytetem w ciągu najbliższych lat. Przewozy cargo w Polsce są przestarzałe- mówi Mathias Raith z CTL Logistics S.A. Opierają się głównie o transport węgla, a nie kontenery czy samochody. Kolej musi odejść od przewozu zwykłych towarów i oprzeć się o artykuły wyższego rzędu pod katem całej Europy- kontynuuje Pan Raith.

„ten, kto kieruje infrastruktura kieruje całym biznesem”

Prelegenci porównywali przewozy kolejowe do drogowych, wykazywali atuty i wady. Nie zabrakło tematów wiążących się z podjęciem współpracy. PKP PLK przedstawiło konieczność pozyskiwania środków z Unii Europejskiej na modernizację kolei. Stawki za dostęp do infrastruktury obniżyły się, ale wiązało się to z podwyższeniem stawek za inne przewozy kolejowe, a to nie jest w porządku- twierdzi Zbigniewa Zarychta. Największym problemem przy wykorzystaniu środków unijnych są przeszkody administracyjne dlatego też rozwój nie jest tak dynamiczny.

Kolej czy drogi dla przewozów kontenerowych? Na to pytanie miał odpowiedzieć Dariusz Stefański, Prezes Zarządu PCC Intermodal S.A., oficjalny partner RailPort 2008. Przedstawił również plany oraz perspektywy rozwoju na najbliższe lata. Do 2012 roku mają zbudować nowoczesne terminale intermodalne. Prezentacja Pana Stefańskiego wywołała zaciętą dyskusję wśród uczestników konferencji. Zastanawiano się na ile ten rozwój jest w ogóle możliwy. PCC Intermodal S.A. z chęcią kontynuowało debatę zapraszając konkurencję oraz potencjalnych inwestorów do współpracy.

Tematykę przewozów kombinowanych Ro-La (ang. rolling road) przybliżył Franz Dirnbauer, Dyrektor Ökombi, jednego z najważniejszych kolejowych operatorów multimodalnych w Europie.

Prelegenci uważają, że podczas konferencji można nawiązać współpracę, a częste spotkania są kluczem do nawiązywania dobrych relacji biznesowych. Organizatorzy uważają pierwszą edycję za udaną i planują kolejna licząc na zainteresowanie jeszcze większego grona ekspertów z sektora przewozów multimodalnych.

Organizatorem  wydarzenia jest przez Actia Conferences, dział gdyńskiej firmy Actia Forum, zajmujący się organizacją tematycznych konferencji branżowych. Więcej informacji na temat RailPort 2008 można uzyskać na stronie www.actiaconferences.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj