III Dyrektywa a rynek pocztowy w Polsce

Połączone spółki osiągną wyniki sprzedaży na poziomie 7,4 mld USD, zatrudniając przeszło 50 tys. pracowników, a siedzibą ma być Sztokholm.

Zdaniem analityków zespolenie obu firm pozwoli oszczędzić rocznie 170 mln USD. Zintegrowana zostanie przede wszystkim logistyka, podczas gdy tradycyjne jednostki pocztowe, związane z dostarczaniem listów, będą nadal działać oddzielnie.

– Logika połączenia oparta jest o zmiany na rynku – mówi Maud Olofsson, Minister Przemysłu Szwecji. – Obie firmy muszą stawić czoła trzem wyzwaniom: deregulacji na obszarze Unii Europejskiej, konkurencji oraz alternatywie w postaci nośników elektronicznych – dodaje.

Dostarczyciele usług pocztowych w Europie zaczęli się rozglądać za współpracą transgraniczną pod wpływem działań liberalizacyjnych wpuszczających na rynek prywatną konkurencję. Ogłoszenie o połączeniu poczt nastąpiło zaledwie jeden dzień po przekazaniu przez szwedzki rząd informacji o sprzedaży producenta wódki absolut  firmir Pernod Ricard SA.

– Obserwujemy coraz większą konkurencję pomiędzy graczami międzynarodowymi – mówi Erik Olsson, CEO w Posten Sverige AB. Wśród  czołowych graczy wymienia on TNT, Schenkera oraz Royal Mail.

Rząd Szwecji oraz pracownicy Posten Sverige będą posiadać 60 proc. utworzonej w ramach połączenia spółki. Całością pokieruje Olsson, podczas gdy prezes Post Denmark, Fritz H. Schur pozostanie na swojej pozycji.

W Szwecji działa ok. 30 firm pocztowych, z których większość operuje na rynkach lokalnych. Wyjątkiem jest City Mail Sweden, należący do Posten Norge.

– Kiedy do połączenia dojdzie, z pewnością znajdziemy więcej obszarów synergii – mówi Olsson.

źródło: Danish, Swedish Post Services to Merge, Seek Listing, Bloomberg.com