17.9 C
Warszawa
czwartek, 23 maja, 2024

Decydujący moment dla Poczty Polskiej

Jak komercjalizacja wpłynie na Pocztę Polską? Czy okaże się ona zalążkiem procesu prywatyzacji? Zastanawiali się uczestnicy zorganizowanej przez Adventure Consulting konferencji „Operator Pocztowy na Konkurencyjnym Rynku”.

Początek konferencji, wypełniła dyskusja poświęcona tematyce komercjalizacji narodowego operatora pocztowego. Jest to problem ważki, szczególnie w sytuacji, gdy proces ten jest opóźniony o kilka lat. Obecnie w gremiach doradczych prowadzone są dyskusje nad kształtem projektu właściwej ustawy.

Zdaniem Olgierda Świerzewskiego z kancelarii Chajec, Don-Siemion, Żyto, już teraz widać niedociągnięcia w projektowanej ustawie, a niektóre zapisy nie powinny mieć w niej miejsca. Jednym z nich jest stwierdzenie o niwelowaniu przez państwo ewentualnej straty przy świadczeniu usługi powszechnej. Nie wiadomo wszakże jeszcze kto będzie świadczył usługę powszechną na w pełni zliberalizowanym rynku. Wspomniany wyżej zapis powinien znaleźć się w prawie pocztowym, a nie w ustawie o Poczcie Polskiej.

Pojawia się pytanie: czy komercjalizacja jest w stanie zmienić cokolwiek w zarządzaniu strategicznym pocztą?

Wszelkie przesłanki świadczą o tym, ze nie. Kluczem jest osiągnięcie wysokiego poziomu atrakcyjności rynkowej i konkurencyjności. Dodatkowo potrzebna jest energiczność działania. Samą komercjalizacją nie rozwiąże się wszystkich problemów.

Dla operatora funkcjonującego na trudnym rynku pocztowym, istotne jest określenie obszarów szczególnie ważnych w budowaniu przewagi konkurencyjnej.

Pierwszym z nich są ludzie. Trzeba zadać sobie ważne pytania: jak zmienić mentalność kadr, sprawić, żeby myślenie urzędnicze przemieniło się w menedżerskie? Bardzo trudne, ale jednocześnie konieczne jest ustalenie strategii dialogu ze związkami zawodowymi.

W innych obszarach należy skupić się nad usprawnieniem procesów, dopracowaniem strategii oraz kwestiami finansowymi.

Możliwe jest kooperowanie z państwem, przykładowo w zakresie informatyzacji terenów wiejskich, czy zapewnienia elektronicznego dostępu do urzędów.

Po komercjalizacji powinna nastąpić prywatyzacja. Jest to bowiem działanie niezbędne z punktu widzenia dobra konsumenta i firmy. Obecnie rozważane są trzy modele sprywatyzowania Poczty Polskiej.

Pierwszy z nich zakłada udział inwestora branżowego. Kolejne dwa dotyczą wejścia na giełdę, różnią się jednak wielkością udziału należącego do Skarbu Państwa. W krajach europejskich wiele jest przykładów udanych prywatyzacji narodowych operatorów pocztowych. Warto korzystać z tego doświadczenia.

Michał Krzak

e-logistyka.pl

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili