Strona główna Wiadomości Łańcuch Dostaw Czy wodór wyprze prąd i paliwa?

Czy wodór wyprze prąd i paliwa?

Rosnąca popularność nowych źródeł energii doskonale obrazuje zmianę standardów w segmencie logistycznym. Obok niskich kosztów eksploatacji, wydajności i funkcjonalności, coraz większe znaczenie zyskuje długofalowa opłacalność inwestycji i niwelowanie negatywnego wpływu działalności na środowisko naturalne. Dzięki rozwojowi technologii napędowych, realizacja tych założeń może być jeszcze bardziej skuteczna. – W 2015 roku STILL Polska realizuję akcję „Mission: Zero Emission”. Projekt ma na celu ograniczanie emisji CO2 w intralogistyce. W ramach programu, propagujemy dobre praktyki oraz produkty i technologie sprzyjające ekologicznemu transportowi wewnętrznemu – mówi Paweł Włuka, kierownik działu marketingu STILL Polska. – W program ten doskonale wpisują się realizowane na terenie całej Europy wdrożenia wózków widłowych działające w oparciu o ogniwa paliwowe – mówi ekspert. Jednym z przedsiębiorstw, w którym testuje się maszyny napędzane wodorem, jest duńskie przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowe STARK.


Charakterystyka działalności STARK


STARK to sieć sklepów z narzędziami, drewnem i materiałami budowlanymi zapewniająca kompleksową obsługę profesjonalistom i inwestorom indywidualnym. W ponad 90 placówkach działających na terenie Danii i Grenlandii zatrudnionych jest przeszło 2 000 pracowników. Jednym z priorytetów firmy jest ograniczenie wpływu jej funkcjonowania na środowisko naturalne. W związku z tym, STARK jako pierwszy z duńskich dostawców materiałów budowlanych otrzymał certyfikaty FSC i PEFC. Dokumenty poświadczają, że proces pozyskiwania sprzedawanego przez przedsiębiorstwo drewna przebiega w oparciu o zasady zrównoważonej gospodarki leśnej. Firma promuje także rozwiązania sprzyjające ograniczeniu kosztów eksploatacji nieruchomości. Proekologiczne dążenia STARK przejawiają się również w polityce firmy w zakresie transportu wewnętrznego.


Wodór – paliwo przyszłości?


W centralnym magazynie mieszczącym się w Kopenhadze wdrożono pilotażowy program zasilania wózków wodorowymi ogniwami paliwowymi. Funkcjonują tu 4 wózki STILL RX 60 25 wykorzystujące technologię Fuel Cell. Wykorzystywane są w wielozmianowym systemie pracy, również do składowania zewnętrznego, niezależnie od warunków pogodowych. Maszyny napędzane wodorem są chwalone przez operatorów ze względu na ponadprzeciętne parametry jazdy – szczególnie w zakresie przyspieszenia. Jednak najważniejszym wyróżnikiem pojazdów działających w oparciu o ogniwa paliwowe są ich proekologiczne właściwości. Energia pochodząca z ogniw paliwowych powstaje w wyniku odwróconej elektrolizy. Pobierany z powietrza tlen wchodzi w reakcję z wodorem, dostarczając energii do układu napędowego, analogicznie jak bateria trakcyjna w wózkach elektrycznych – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Ogromną zaletą technologii Fuel Cell jest zerowa emisja zanieczyszczeń. Jedynymi produktami ubocznymi pracy silnika jest ciepło i woda. Nie ma mowy o dwutlenku węgla i cząsteczkach stałych. Korzyści dla użytkowników wynikają również z krótkiego czasu tankowania pojazdu. Napełnianie baku przy stacji wodorowej trwa mniej więcej tyle, co korzystanie z dystrybutora na stacji benzynowej i nie wymaga profesjonalnej pomocy – tłumaczy ekspert.


Technologia Fuel Cell zdaje się nie mieć wad. Z firm, które je testują, płyną same pozytywne informacje zwrotne. Rozwiązanie jest dużo bardziej ekologiczna niż silniki spalinowe. Pojazdów działających w oparciu o ogniwa paliwowe można używać w zamkniętych magazynach. Tankowanie trwa jest znacząco krócej niż ładowanie baterii trakcyjnej. W przeciwieństwie do wózków elektrycznych, maszyny Fuel Cell nie wymagają stacji dokującej wewnątrz magazynu – wystarczy zewnętrzny dystrybutor. Jedynym problemem wydaje się kwestia odpowiedniej infrastruktury. W Europie Zachodniej funkcjonują już firmy specjalizujące się w dostarczeniu i serwisie zbiorników z wodorem. W naszym kraju dostęp do tego typu rozwiązań jest wciąż utrudniony. Mimo licznych zalet ogniw paliwowych, na obecnym etapie trudno jest przewidzieć, ile lat zajmie ich upowszechnienie. Z całą pewnością są jednak ciekawą alternatywą dla tradycyjnych rozwiązań i dowodem, że w intralogistyce wciąż jest miejsce na rewolucyjne, ekologiczne zmiany.


 

Exit mobile version