5.6 C
Warszawa
poniedziałek, 22 kwietnia, 2024

Chude i zielone

Raport Forrester Research wska- zuje, że 12 proc. dorosłch Amery- kanów (25 mln) chętniej zapłaci więcej za produkty konsumujące mniej energii lub pochodzące z firmy cieszącej się reputacją odpowie- dzialnej za środowisko.

W branży TSL odpowiednikiem środowiskowej odpowiedzialności są odchudzone i "zielone" łańcuchy dostaw. Stosują je firmy, którym zależy na maksymalnej redukcji odpadów oraz drastycznym zmniejszeniu poziomu zapasów.

Zdaniem Davida Johnsona z JDA Software, w celu osiągnięcia chudych i "zielonych" łańcuchów dostaw firmy skupią się w roku 2008 na:

1. Produkcji cechujacej się mniejszym wpływem na środowisko;
Coraz częściej proces produkcyjny fabryk będzie opierał się na oczekiwaniach klientów, niż na maksymalizacji użyteczności. Posiadając dostęp i możliwość analizy popytu w czasie rzeczywistym, więcej firm przechodzi ze strategii wytwarzania "push" na "pull". Z jednej strony zmniejsza to ilość zapasów (a razem z nimi odpadów), a z drugiej, pozwala na niższą emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

2. Powtórnym przeanalizowaniu sensu outsourcingu;
Przy wzrastających cenach ropy, długim czasie oczekwiania, firmy zaczną porządkować swoje modele outsourcingowe. Może się okazać, że część wydzielonych przez nie funkcji powinna powrócić do macierzystych zakładów, gdyż koszty dodatkowe mogą okazać się zbyt duże.

3. Strumieniach transportowych;
Jedną z najszybszych dróg do "zielonego" jest optymalizacja procesów transportowych. Maksymalizacja użycia powierzchni w ciężarówkach wpływa na zmniejszenie ilość pojazdów koniecznych do dostarczenia produktów. Dodatkowo optymalizowane są trasy przejazdu ciężarówek, które mają zapewnić mniejszą emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Te dwa czynniki sprawiają, że w działalności operacyjnej rośnie znaczenie łańcuchów dostaw oraz wzrasta nacisk na społeczną odpowiedzialność firm.

źródło: Retail Solutions Online
źródło zdjęcia: www.sxc.hu

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili