12.8 C
Warszawa
czwartek, 25 kwietnia, 2024

Business Process Offshoring w Polsce

Polska ma szansę stać się wiodącym krajem Europy, który świadczy nieprodukcyjne usługi dla całego świata. Spośród 20 największych firm świata osiem już otworzyło lub zdeklarowało założenie w Polsce centrów usługowych – czytamy w Gazecie Prawnej. 

Podczas pobytu w Polsce Bill Gates zapowiedział powstanie Centrum Inżynierii Oprogramowania Microsoftu, w Warszawie. Kilka dni wcześniej o planach lokalizacji centrum ośrodka szkolenia pilotów w Warszawie mówił wiceprezes Boeinga, Craig Johnston. U podstaw obu projektów legło przeświadczenie amerykańskich koncernów, że Polska jest dobrym miejscem na założenie centrum lub ośrodka, w którym byłyby realizowane określone zadania bądź operacje na rzecz zagranicznych central. Microsoft podjął już decyzję, natomiast Boeing dopiero się zastanawia.

W niespełna dwa lata po akcesji Polski do Unii Europejskiej do naszego kraju mocniej docierają trendy globalizującej się gospodarki. Business Process Offshoring, czyli wydzielanie i przenoszenie nieprodukcyjnych funkcji firm za granicę, a w tym konkretnym przypadku do Polski stało się zjawiskiem, którego nie sposób przeoczyć. Lista zagranicznych spółek, które zdecydowały się na biznesowy offshoring w Polsce, wydłuża się. Wśród światowych gigantów, które ulokowały w Pols swje placówki BPO, obecnych jest wiele renomowanych firm, by tylko wspomnieć niemieckiego Siemensa, holenderski bank ABN Amro, amerykańskich liderów sektora high-tech IBM i Hewlett-Packard czy lidera rynku farmaceutycznego, brytyjski koncern GlaxoSmithKline. Polska spełnia wiele kryteriów, które mogą inicjować napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych w tej dziedzinie. To m.in. niskie koszty pracy, wykwalifikowana i wykształcona siła robocza, nieźle rozwinięta infrastruktura telekomunikacyjna. Od zeszłego roku doszedł jeszcze jeden atut, firmy mogą lokować swoje centra offshoringowe w dwunastu specjalnych strefach ekonomicznych.

Z początkiem roku w Krakowie rozpoczęło działalność centrum usług finansowych tytoniowego potentata Philip Morris International. Zarówno polski oddział koncernu jak i inne jego europejskie filie przeniosły tam część swoich działań i procesów z zakresu księgowości. Kraków ma dużą siłę przyciągania, bo tylko w ostatnich miesiącach decyzję o założeniu tam centrów podjęło kilka renomoych firm, poczynając od Shella, który kosztem 14 mln zł utworzy swoje centrum usług księgowych i atrudni 450 osób, po Affiliated Computer Services, jedną z wiodących w Ameryce firm usług komputerowych i zarządzania danych. Spółka ta wybrała Polskę na siedzibę centrum outsourcingu procesów biznesowych, w którym zatrudni 500 pracowników, głównie z wyższym wykształceniem o profilu finansowo-księgowym oraz informatycznym, ze znajomością języków obcych. Koszt inwestycji także stosunkowo nieduży – 6,65 mln zł. Wreszcie 264 inżynierów będzie pracować m.in. nad doskonalaniem systemów zawieszenia do samochodów produkowanych przez koncerny: PSA, Ford, BMW, Daimler-Chrysler, Opel, Volkswagen, Renault. A to efekt rozbudowy w Krakowie centrum badawczo-rozwojowego Delphi, jednego z największych na świecie producentów części samochodowych.

Rynek usług offshoringowych rozwija się na świecie w błyskawicznym tempie. Według specjalistów z instytutu badawczego Gartner tylko w technologiach z dziedziny IT może on w 2007 roku sięnąć kwoty 50 mld dol. A przecież ośrodki BPO obejmują, także w Polsce, co najmniej pięć rodzajów usług: technik informacyjnych, finansowo-księgowych, badawczo-rozwojowych, centrów telefonicznych (call centers) i logistyczno-magazynowych. Według danych firmy Datamonitor, tylko do 2004 roku mieliśmy w Polsce około 770 call centers róznej wielkości, zatrudniających 30 tys. osób. Do 2008 roku liczba ich może wzrosnąć do 1400 placówek, w których pracę znajdzie 50 tys. osób.
Tadeusz Barzdo

Więcej: Gazeta Prawna, 14.02.06

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili