8.2 C
Warszawa
sobota, 20 kwietnia, 2024

15 lat Schenkera w Polsce

Mija 15 lat działalności Schenkera na polskim rynku. W tym czasie Polska stała się ważnym i bardzo aktywnym ogniwem w globalnym łańcuchu dostaw a po integracji z Unią Europejską – pełni teraz rolę logistycznego centrum Europy. 

Rozwój polskiego rynku TSL

Stan polskiej gospodarki, położenie kraju w centrum Europy, relatywnie niskie koszty pracy, duża liczba dobrych lokalizacji pod inwestycje oraz dostęp do wykwalifikowanych kadr sprawiły, że polski rynek stał się bardzo atrakcyjny dla inwestorów z zagranicy. Dlatego na przestrzeni ostatnich 15 lat napływał do Polski zagraniczny kapitał, miało miejsce wiele fuzji i przejęć. Takie działania zaowocowały przeniesieniem na grunt polskiej branży TSL zachodnich standardów działania, nowych rozwiązań technologicznych oraz budowy sprawnych systemów dystrybucji nie tylko na terenie Polski, ale także o zasięgu międzynarodowym.

Na tle państw, w których przemiany gospodarcze i przystąpienie do UE nastąpiły wcześniej, Polska musiała szybko zmierzyć się z wymogami gospodarki rynkowej. „Według mnie, tak jak na początku lat 90-tych poziom rozwoju logistyki był znacznie niższy w Polsce niż w pozostałych krajach UE – byliśmy opóźnieni około 6-7 lat – tak obecnie dystans ten zmalał do 1-3 lat, a w niektórych przypadkach po prostu w ogóle zanikł. Widoczne to było również w strategii działania zagranicznych korporacji, które wkraczały do Polski. Początkowo przychodziły one z własnymi dostawcami usług lub też z dobrze rozwiniętymi działami logistycznymi, wcześniej często określanymi jako działy zaopatrzenia. Obecnie na polskim rynku TSL działają już wszystkie największe firmy z tej branży na świecie, istnieje duży wybór, co sprzyja zrównoważonej konkurencji między dostawcami tych usług.” wyjaśnia Janusz Górski, Prezes Schenker Sp. z o.o.

Polski rynek TSL- dziś

 Współczesny rynek TSL w Polsce jest dość zróżnicowany i nadal podlega zmianom. Wzrasta konkurencja na tym rynku, co wpływa również na podwyższanie standardów usług. Szczególnie trudne warunki mają firmy małe, rodzinne, posiadające 1-2 samochody. 

Słaby stan infrastruktury drogowej często znacząco utrudnia możliwość realizacji usługi w standardowym już czasie na terenie kraju – 24 godzin, a także oferowanie usługi just-in-time. Perspektywy rozwoju rynku TSL można natomiast ocenić jako dość dobre. Następnej fali przesuwania się centrów dystrybucyjnych można się spodziewać po kolejnym rozszerzeniu UE. Szacuje się też, że w przyszłości zarówno rozwiązania oferowane przez transport, jak i logistykę, będą w większym stopniu dedykowane dla konkretnych branż. Takie branże, jak motoryzacyjna, farmaceutyczna, FMCG, wymagają wyspecjalizowanej obsługi. Duże perspektywy ma przed sobą nadal branża kurierska.

Schenker Sp. z o.o. 

Obecna organizacja Schenker Sp. z o.o. powstała w 2004 roku w wyniku fuzji działających w jednej grupie firm Schenker Sp. z o.o. i Spedpol Sp. z o.o. Na przestrzeni dwóch lat zostały połączone procedury i systemy informatyczne. Schenker w Polsce to: ponad 1300 pracowników, 17 zintegrowanych informatycznie terminali cross-dockingowych, około 260 krajowych i ponad 40 międzynarodowych, codziennych, regularnych połączeń samochodowych. To także średnio około 35 tysięcy krajowych i międzynarodowych przesyłek dziennie. Schenker w Polsce rozwija usługi magazynowe, zwłaszcza pod kątem branży automotive i consumer products. W 2005 roku firma przewiozła około 8 100 000 przesyłek i osiągnęła obroty na poziomie 729 mln zł. 

Rozwój

Nowym kierunkiem w strategii polskiego oddziału Schenkera jako lidera we flow logistics jest równoległe rozwijanie logistyki magazynowej. Rozszerzenie Unii Europejskiej sprzyja lokowaniu w Polsce regionalnych centrów dystrybucyjnych, które swoim zasięgiem obejmują kraje Europy środkowo – wschodniej. Obecnie firma prowadzi operacje magazynowe na powierzchni około 51 tys. mkw zlokalizowane w nowoczesnych obiektach w okolicach Łodzi, Warszawy i Bydgoszczy. 

Źródło: Schenker, 20.10.2006

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili