- Stany Zjednoczone odnotowały największe straty spośród wszystkich krajów, które obejmuje indeks GTB (Global Trade Barometer)
- Zaliczyły one spadek perspektyw handlowych aż o 11 punktów procentowych
- Perspektywy handlu globalnego mają zmniejszyć się w kolejnych trzech miesiącach o 8 punktów procentowych
Barometr Globalnego Handlu DHL, narzędzie wykazujące obecny i przyszły stan rozwoju światowego handlu, wskazuje na jego nieznaczny spadek w najbliższych miesiącach. Światowy handel – prognozowany przez przepływy handlowe – ma się zmniejszyć w ciągu najbliższych trzech miesięcy o 8 punktów, osiągając wartość 48. Wyniki poniżej 50 punktów są uznawane za handlową stagnację.
Ostatnie wydarzenia są kontynuacją tendencji spadkowej, którą GTB notuje już od kilku kwartałów. Obecny spadek jest również pierwszym od 2015 r., kiedy GTB mierzył ponad miesięczny obniżenie wielkości światowego handlu w połowie roku.
Wśród rosnących napięć między USA a Chinami, nieco negatywne perspektywy dla światowego handlu w trzecim kwartale 2019 r. nie są całkowitym zaskoczeniem. Najnowszy GTB jasno pokazuje, dlaczego spory handlowe nie przynoszą zwycięzców – mówi Edwin Osiecki, Wiceprezes ds. Sprzedaży i Marketingu w DHL Express Poland – Niemniej jednak, niektóre duże gospodarki, takie jak Niemcy, nadal odnotowują dodatni wzrost obrotów handlowych. Od początku roku do chwili obecnej światowy handel cały czas rósł. Dlatego też jesteśmy przekonani, że rok 2019 będzie rokiem ogólnie pozytywnego, ale wolniejszego wzrostu handlu.
Konflikt handlowy między USA a Chinami hamuje rozwój światowego handlu
Stany Zjednoczone, jako jedna ze stron biorących udział w obecnych sporach handlowych, odnotowały zdecydowanie największe straty spośród wszystkich krajów, w których obowiązuje indeks GTB. Ich perspektywy spadły aż o 11 punktów. Straty te były spowodowane głównie negatywnymi prognozami dla głównych kategorii eksportowych. Chiny zajmują drugie miejsce pod względem strat, ze spadkiem o 7 punktów. Negatywne perspektywy dla Chin wynikały przede wszystkim ze spadku importu w kilku kategoriach w połączeniu z niewielkim ogólnym wzrostem eksportu.
Chociaż spór handlowy między tymi dwoma krajami stanowi zagrożenie dla wzrostu gospodarczego, nigdy nie przejawiało się to tak wyraźnie, jak przy obecnych prognozach handlowych. Biorąc pod uwagę duży udział USA i Chin w światowym indeksie, ich malejące stopy wzrostu handlu w dużym stopniu przyczyniają się do przewidywanego globalnego spadku. Jest on jednak dość łagodny, co można wytłumaczyć faktem, że podczas konfliktów handlowych przepływy handlowe nie wyczerpują się. Zamiast tego szlaki i łańcuchy dostaw przenoszą się do innych krajów. W skali globalnej częściowo równoważy to negatywne skutki napięć handlowych między krajami.
DHL – Globalna firma logistyczna
DHL jest czołową globalną marką w branży logistycznej. Sieć oddziałów DHL oferuje szerokie portfolio usług logistycznych, począwszy od krajowej i międzynarodowej dostawy paczek, międzynarodowych przesyłek ekspresowych: lądowych, lotniczych i morskich, po zarządzanie łańcuchem dostaw przemysłowych. DHL zatrudnia ponad 380 000 pracowników. Działa w ponad 220 krajach i regionach na całym świecie, bezpiecznie i rzetelnie łącząc ludzi oraz firmy, umożliwiając globalny przepływ handlu. Wyspecjalizowane rozwiązania dla rozwijających się rynków i branż (w tym handlu elektronicznego, technologii, nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej, energii, motoryzacji i handlu detalicznego), odpowiedzialność korporacyjna i dominacja na rynkach rozwijających się, czynią DHL globalną firmą logistyczną.
DHL Express jest częścią Grupy Deutsche Post DHL. W 2018 r. grupa osiągnęła przychody na poziomie ponad 61 miliardów euro.
50 lat DHL
W 2019 roku DHL świętuje 50. rocznicę założenia firmy przez trzech przedsiębiorców w San Francisco w 1969 roku. DHL rozpoczął swoją działalność jako podmiot zmieniający tradycyjny przemysł dostawczy omijając biurokrację dzięki nowatorskiej usłudze dostarczania dokumentów drogą lotniczą w nocy. Od tego czasu DHL rozwinął się w rozległą na całym świecie rodzinę firm DHL zatrudniających około 380 000 pracowników w ponad 220 krajach i terytoriach, która obejmuje całe spektrum usług logistycznych i łańcucha dostaw. DHL koncentruje się na kliencie i kulturze “can-do”. Zaowocowało to pięcioma dekadami innowacji: od DHL 1000, jednego z pierwszych na świecie komputerów do przetwarzania tekstu, po wykorzystanie specjalnie skonstruowanego StreetScooter tj. przyjaznego dla środowiska pojazdu dostawczego napędzanego napędem elektrycznym. DHL podjęło zobowiązanie Mission 2050, które zakłada osiągnięcie zerowej emisji w całej grupie do 2050 r., jest nieustannie pionierem w branży logistycznej.