Z polskich i europejskich salonów wyjeżdża coraz więcej samochodów

47

Zdaniem ekspertów Exact Systems, firmy kontrolującej części samochodowe, na ścieżkę wzrostów powracamy za sprawą zakupów firmowych. Klienci indywidualni wciąż zdecydowanie częściej wybierają auta używane. Średnia liczba samochodów używanych sprowadzonych z zagranicy wynosi miesięcznie ok. 60 tysięcy, czyli ponad siedmiokrotnie więcej niż ilość nowych osobówek nabytych przez indywidulanych Polaków.


Co więcej, jak podaje PZPM, przeciętny wiek co drugiego importowanego auta przekracza 10 lat. Takiej sytuacji sprzyjają nasze krajowe regulacje prawne, czyli podatek akcyzowy zależny od wartości i pojemności pojazdu oraz brak ograniczeń dotyczących importu używanych samochodów po wejściu do Unii Europejskiej. Jeśli zestawimy to z brakiem jakichkolwiek zachęt – podatkowych lub finansowych – ze strony rządu do zakupu nowych aut, popyt na nie ze strony konsumentów nadal nie będzie wysoki.


We wrześniu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 23 565 nowych samochodów osobowych, czyli o 9% więcej niż w tym samym miesiącu 2013 r. Udział klientów indywidualnych i firm we wrześniowych zakupach to odpowiednio 34% i 66%. W ciągu dziewięciu miesięcy z polskich salonów wyjechało w sumie 245 042 osobówek, co oznacza 15% dynamikę rok do roku.



W Europie trzynasty miesiąc wzrostu



We wrześniu Europejczycy kupili ponad 1,2 mln nowych osobówek, czyli o 6,4% r/r więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Łącznie, po trzech kwartałach w UE zarejestrowano prawie 9,6 mln aut, co oznacza 6,1% dynamikę r/r.



W ciągu dziewięciu miesięcy br. najwięcej nowych samochodów osobowych wyjechało z salonów w Niemczech (2,3 mln; +2,9% r/r). Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania z niemal 2 mln zarejestrowanych osobówek (+9,1% r/r). Ostatnie miejsce na podium przypadło Francji (1,3 mln; +2,1% r/r).



Optymistyczne prognozy dla Polski



Paweł Gos, Exact Systems, podtrzymuje zdanie, że w całym 2014 r. zarejestrujemy w Polsce 310–320 tys. nowych samochodów osobowych, czyli ok. 5-10% więcej niż rok temu. Wyniki za trzy kwartały prezentują się bardzo przyzwoicie, a musimy pamiętać, że końcówka roku to okres uruchamianych przez dealerów samochodowych promocji cenowych i wyprzedaży roczników, które skutecznie przyciągają uwagę zarówno klientów indywidualnych jak i instytucjonalnych – ocenia przedstawiciel Exact Systems.


 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj