25.3 C
Warszawa
piątek, 12 sierpnia, 2022

RAPORT: Lista płac Logistyków

""Koniunkturę dodatkowo napędza przekonanie, że pracując w logistyce, łatwo można znaleźć dobrze płatne zajęcie – wynika z badań portalu pracuj.pl. 

Stanowiska pracy w logistyce można ogólnie podzielić na dwie grupy: te w firmach produkcyjnych -osoby odpowiedzialne za logistykę oraz te bezpośrednio z branżą związane. W logistyce wyróżnić można natomiast kilka podstawowych obszarów działalności, takich jak transport, spedycja, magazynowanie, cła, logistyka, itd. Przedsiębiorstwa, które chcą być bardziej konkurencyjne, szukają oszczędności w procesie przedprodukcyjnym związanym z logistyka dóbr (transport, magazynowanie)- pisze w artykule, Kariera z Jobs & Adverts, Jacek Tarkowski, Prezes C. Hartwig Katowice S.A oraz członek zarządu i sekretarz Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki. 

Specjaliści różnych szczebli odpowiadają za to, aby towary sprawnie przemierzały kraj, Europę a nawet cały świat w sposób najbardziej efektywny, drogą morską, lądową lub powietrzną. Następnie były w odpowiedni sposób przechowywane i dystrybuowane. Przewoźnicy przewożą towary, spedytorzy takie transporty organizują, specjaliści do spraw sprzedaży usług logistycznych znajdują i wraz z działem obsługi, dbają o klientów. Pozostają jeszcze działy wspierające – niezwiązane bezpośrednio z logistyką jak finanse, dział personalny czy rozwój, itd.

Charakterystyka pracy w logistyce
– Specyfiki pracy w logistyce nie sposób streścić w kilku zdaniach – mówi Hanna Sieminowicz Menedżer ds. Sprzedaży – LCS Logistics, w wypowiedzi dla portalu pracuj.pl – Zakres obowiązków jest bardzo obszerny. Jestem odpowiedzialna za realizowanie zaplanowanej wcześniej sprzedaży usług naszej firmy, jednak nie jest to stanowisko typowo handlowe: zakres moich obowiązków obejmuje pogranicze sprzedaży, marketingu, PR, a czasem zahacza też o spedycję. 

– Naszym zadaniem jest zaproponowanie rozwiązań lepszych od tych, które klient już posiada – mówi dalej Hanna Sieminowicz – Jest to bardzo ciekawe wyzwanie. Sednem mojej pracy jest troska o jak najwyższy poziom satysfakcji klientów. By sprostać tym zadaniom muszę nie tylko znać ofertę naszej firmy oraz konkurencji, ale także być na bieżąco z wszystkimi wydarzeniami i trendami w branży.  

Według ekspertów portalu pracuj.pl wykształcenie kierunkowe nie jest niezbędne do pracy w branży, ale wkrótce może się to okazać koniecznością. Na rynku jest coraz więcej absolwentów kierunków logistycznych czy transportowych. W logistyce zawsze przydaje się doświadczenie w handlu i sprzedaży, zdolności negocjacyjne, umiejętności analityczne oprócz wiedzy i umiejętności przypisanych do konkretnego stanowiska. 

– Szukając pracy natrafiłem na konkurs „Grasz o staż”, organizowany przez PricewaterhouseCoopers i Gazetę Wyborczą. Szczególnie zainteresowało mnie zadanie dotyczące problemów optymalizacji transportu – mówi Marek Zgorzelski tegoroczny laureat konkursu. Studiowałem metody ilościowe w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W pracy zawodowej chciałbym wykorzystywać wiedzę poznaną w toku studiów. Okazuje się, że logistyka, a zwłaszcza transport, jest dziedziną, w której można skutecznie implementować matematyczne modele optymalizacyjne włączając w to także sztuczną inteligencję. Dlatego zdecydowałem się wyjechać na miesięczny staż do Krakowa, by w praktyce sprawdzić swoją wiedzę i zdolności analityczne.

Lista płac w logistyce

Wynagrodzenie w logistyce, tak jak w innych branżach, zależy oczywiście od zajmowanego stanowiska, wielkości firmy czy pochodzenia kapitału, jak również od regionu. 

Według Internetowego Badania Wynagrodzeń, średnia miesięczna płaca w transporcie, logistyce i spedycji wyniosła w 2005 roku 2 500 PLN. Był to poziom porównywalny z wynagrodzeniami w budownictwie i ochronie środowiska a wyższy o ok. 9% od wynagrodzeń w handlu czy usługach. Badanie zostało przeprowadzone przez portal wynagrodzenia.pl wraz z wp.pl, pracuj.pl, bankier.pl, cvonline.pl, jobs.pl, gazetaprawna.pl, nowoczesna firma.pl.

Jak wynika z Badania wynagrodzenia całkowite osób zatrudnionych w branży TLS w zależności od miejsca w strukturze organizacyjnej firmy wahają się średnio od 1 713 do 7 100 zł.

Tabela 1. Miesięczne wynagrodzenia całkowite w logistyce, transporcie i spedycji w zależności od szczebla zarządzania.










 Wynagrodzenia całkowite, brutto, w PLN
Poziom zatrudnienia  10% zarabia poniżej 25% zarabia poniżej  Mediana25% zarabia powyżej10% zarabia powyżej
Pracownicy szeregowi 1 000 1 300 1 7132 5003 700
Specjaliści1 420 1 900 2 6933 650 5 350
Kierownicy  2 000 2 403  3 700 5 500 8 000
Dyrektorzy działu2 5004 1006 00010 00016 000
Prezesi/dyrektorzy3 0004 5807 10017 00035 000

Źródło: Internetowe Badanie Wynagrodzeń

Jak wynika z Tabeli 1 w 2005 roku 25% tzw. pracowników szeregowych zarabiało poniżej 1 300 PLN. Mediana dochodów kierowników kształtowała się na poziomie 3 700 PLN i była o blisko 48% wyższa od przeciętnych zarobków w całej branży (2 500 PLN). 10 000 PLN przekroczyły dochody jedynie 25% dyrektorów. Właśnie dyrektorzy wraz z prezesami stanowią najlepiej zarabiającą grupę z medianą na poziomie 7 100 PLN. Różnica pomiędzy najmniej a najwięcej zarabiającymi osobami na tym stanowisku była ponad 11-krotna.
 
Blisko 6% zatrudnionych w branży TSL zarabiało do 1 000 PLN. Zarobki aż 71% osób, znajdowały się w przedziale od 1 000 do 4 000 PLN, natomiast dochody 22,9% osób przekraczały 4 000 PLN, z czego około 4% zarabiało ponad 10 000 PLN- czytamy w Internetowym Badaniu Wynagrodzeń.

Co ciekawe badania wykazały również, jak bardzo różnią się wynagrodzenia w zależności od pochodzenia kapitału. Porównując wartości średnie, różnice wahają się od 400 pln w przypadku pracowników szeregowych do 1 500 na stanowiskach kierowniczych – na korzyść pracowników zatrudnionych przez firmy z zaangażowaniem obcego kapitału. 

Stanowisko a płaca
 

Arkadiusz Koperek w artykule: Wynagrodzenia w logistyce, transporcie i spedycji w 2005 roku, analizuje zróżnicowanie wynagrodzeń w branży logistycznej w 2005 roku w zależności od rodzaju stanowiska. Najlepiej zarabiały osoby na stanowisku logistyka – mediana ich wynagrodzeń wyniosła 3 000 PLN. O prawie 24% niższą płacę otrzymywali spedytorzy – średnio 2 300 PLN. Najniższe płace otrzymywali zatrudnieni na stanowisku magazyniera (1 460 PLN) i kierowcy (1 660 PLN).

Wykres 1. Mediany miesięcznych wynagrodzeń całkowitych w logistyce,
transporcie i spedycji w zależności od wykonywanego zawodu.

""

Źródło: Arkadiusz Koperek, Wynagrodzenia w logistyce, transporcie i spedycji w 2005 roku, www.pracuj.pl

Świadczenia dodatkowe
Pracownicy niezależnie od stanowiska zazwyczaj otrzymywali szereg świadczeń dodatkowych. Najczęściej był to telefon komórkowy (około 35% pracowników) laptop lub komputer (dla 12,6% pracowników), dodatkowa opieka medyczna (12,4%) oraz samochód służbowy (11,6%)- wynika z Internetowego Badania Wynagrodzeń.
 
Wielkość firmy a wynagrodzenia
Na poziom wynagrodzeń w transporcie, logistyce i spedycji ma też wpływ wielkość firmy. Nie zawsze jednak, zatrudnienie w większej firmie jest gwarantem dużo wyższych zarobków. W bardzo dużej firmie, zatrudniającej od 1000 osób, pracownik liniowy w 2005 roku zarabiał, wg Internetowego Badania Wynagrodzeń, o 47% więcej niż osoba na tym samym stanowisku w najmniejszych firmach (do 9 pracowników). Co ciekawe kierownicy zatrudnieni w średnich przedsiębiorstwach (50-249 pracowników) mieli dochody wyższe niż osoby na tych stanowiskach w dużych (250-999) i bardzo dużych przedsiębiorstwach (od 1000 pracowników).

Staż pracy i wykształcenie

Badania wykazały również, że pracownik, który dopiero podjął pracę, otrzymywał wynagrodzenie w wysokości 1 717 PLN. Osoby z 6-9 letnim stażem zarabiały o 66% więcej, czyli 2 850 PLN. Trend nie jest jednak liniowy – wynagrodzenia rosły do poziomu 3 150 PLN dla pracowników posiadających 10-14 lat doświadczenia, a powyżej zaczynał spadać. Zależność wykształcenie- płaca kształtuje się podobnie jak w innych branżach. Im wyższy poziom wykształcenia, tym wyższe zarobki. Pracownicy z wyższym wykształceniem zarabiali o około 26% więcej niż średnio wykształceni. 

Szansą na lepsze zarobki była też znajomość języka obcego. Władający językiem angielskim na poziomie średnim i słabym otrzymywali o 30% mniejsze dochody niż koledzy znający angielski na poziomie bardzo dobrym.

Podsumowując rok 2005, średnia płaca w transporcie, logistyce i spedycji wyniosła 2 500 PLN. Według Internetowego Badania Wynagrodzeń mediana zarobków była najwyższa w dziale sprzedaży (2 575 PLN). Dochody pracowników branży LTS na Mazowszu były wyższe niż w pozostałej części kraju. Lepiej zarabiało się w dużych firmach i w tych z przewagą kapitału zagranicznego. Wyższe wykształcenie i znajomość dwóch języków gwarantowały również wyższy poziom wynagrodzenia.

e-Logistyka.pl 

 A ile Ty zarabiasz, Logistyku? Podyskutuj na forum

Poprzedni artykułPolska bez granicy morskiej
Następny artykułNowa książka zakupowa

Powiązane Artykuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
319ObserwującyObserwuj
274ObserwującyObserwuj
spot_img

Z ostantiej chwili