Grupa składa się z 19 spółek mających siedziby w Polsce oraz Europie Zachodniej. Spółki posiadają 138 km własnych lini kolejowych, 6 terminali przeładunkowych, 30 bocznic kolejowych, 4 500 wagonów oraz 46 samochodów ciężarowch. Powstaje pytanie to jak korzystniej budować łańcuchy dostaw – w oparciu o własne zasoby, korzystając z podwykonawców czy też w systemie mieszanym? – Ponieważ odpowiedzią jest stopień zadowolenia klientów, CTL wdraża wszystkie rozwiązania – mówi Krzysztof Niemiec.
Spółka buduje łańcuchy dostaw głównie w oparciu o przewozy kolejowe i w związku z rozwojem terytorialnym napotyka na liczne bariery. Krzysztof Niemiec zwrócił uwagę na trudności wynikające chociażby ze zróżnicowania standardów infrastruktury jak szerokość torów, różnice w napięciu w sieci, wiele systemów bezpieczeństwa. Problemem jest również przywiązanie do narodowego charakteru kolei, co wpływa na niską podatność na innowacje.
Tworząc logistyczne łańcuchy dostaw, operator kolejowy musi dostosować się do różnych wymogów technicznych sieci kolejowych – mówi dalej Krzysztof Niemiec. W Europie występuje:
- 14 systemów bezpieczeństwa
- 4 systemy zasilania
- 5 szerokości torów
- 5 odmian skrajni
- 11 odmian szerokości pantografu
- ruch prawo i lewo stronny
Mimo tych trudności grupa planuję ekspansje również na wschód Europy oraz wejście na giełdę.
Po prezentacji wywiązała się dyskusja, pytano o szanse rozwoju transportu kolejowego na wschodzie Europy oraz o perspektywy transportu modalnego.
PolLOG: Doświadczenia CTL Logistics w budowaniu łańcuchów dostaw w przewozach międzynarodowych, Krzysztof Niemiec. Warszawa, 26.10.2006