W październiku sieć dróg płatnych w Polsce będzie liczyła 2917 km. System viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich DMC.
Elektroniczny System Poboru Opłat viaTOLL działa od lipca 2011 roku i zgodnie z założeniami systematycznie jest rozszerzany o nowe odcinki dróg w Polsce. Na początku obejmował on 1565 km, a po ponad 3 latach będzie działał na prawie 3000 km dróg różnych kategorii w całej Polsce.
Nowe odcinki od września
Zaplanowany na 1 września szósty etap rozszerzenia obejmie około 206 km dróg krajowych i ekspresowych oraz autostrad, w tym odcinki:
• A1: węzeł Czerniewice – węzeł Włocławek Zachód,
• A1: Świerklany – Gorzyczki (granica państwowa),
• A4: węzeł Jarosław Zachód – węzeł Korczowa,
• S8: węzeł Syców Wschód – węzeł Wieluń,
• S8: węzeł Łask – węzeł Rzgów,
• S14: węzeł Pabianice Północ – węzeł Róża,
• S19: węzeł Rzeszów Zachód – węzeł Świlcza,
• DK90: Jeleń (skrzyżowanie z DK91) – Baldram (skrzyżowanie z DK55).
Nowe odcinki od października
Siódmy etap rozszerzenia planowany na 1 października obejmie dwa odcinki autostradowe o łącznej długości 58 km:
• A1: węzeł Włocławek Zachód – węzeł Kowal,
• A4: węzeł Dębica Wschód – węzeł Rzeszów Północ.
Przychody
Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. Dotychczasowe wpływy do KFD z opłat za przejazdy płatnymi odcinkami dróg i autostrad wnoszonych za pomocą systemu viaTOLL wraz z opłatami od kierowców pojazdów lekkich (manualnie i za pomocą viaAUTO) za korzystanie z odcinków autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica wyniosły ponad 3,313 mld zł (stan na koniec lipca br.).
Struktura użytkowników oraz rozliczeń
Struktura modelu rozliczeń nadal pozostaje mniej więcej na tym samym poziomie. W przeciwieństwie do innych państw europejskich, gdzie funkcjonują elektroniczne systemy poboru opłat, w Polsce liczba kontraktów przedpłaconych jest czterokrotnie wyższa od liczby kontraktów z odroczoną płatnością. W systemie zarejestrowanych jest obecnie prawie 550 tys. pojazdów z Polski, a najliczniej z zagranicy reprezentowane są Niemcy – 49 tys. pojazdów.