Według ekspertów Automarket.pl w 2023 roku dostępność samochodów zwiększy się, ale ich cena wzrośnie
- W styczniu 2023 roku liczba rejestracji nowych samochodów w Polsce zwiększyła się o 20% r./r. To najlepszy początek roku od trzech lat.
- Przewidywania ekspertów platformy Automarket.pl na rok 2023 zakładają dalszy wzrost znaczenia napędów elektrycznych i segmentu premium.
- Kupujący auta w 2023 roku będą musieli zmierzyć się ze wzrostem cen pojazdów oraz niepewną sytuacją gospodarczą.
- pl, platforma będąca częścią Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, przychodzi z rozwiązaniem w postaci elastycznego finansowania.
Aktualne dane wskazują, że poważne problemy z dostępnością aut zostały już rozwiązane, a czas oczekiwania na nowy samochód powraca do stanu sprzed kilku lat. Liczba rejestracji pojazdów rośnie. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w styczniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce ponad 35 tys. sztuk nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 20 proc. w ujęciu r./r. To szósty miesiąc z rzędu, kiedy liczba rejestracji jest większa niż rok wcześniej i jednocześnie pierwszy tak dobry początek roku od stycznia 2020
– Rok 2022 zamknęliśmy z niemal dwukrotnie większą liczbą aut w ofercie w porównaniu do roku 2021. Co więcej, samochody na platformie Automarket.pl są dostępne dla naszych klientów „od ręki”. Zapewnienie tak szerokiej oferty było możliwe między innymi dzięki zwiększeniu podaży nowych samochodów u współpracujących z nami dealerów – mówi Tomasz Otto, Dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu odpowiedzialny za rozwój Automarket.pl, i dodaje: – Istotną rolę odegrała również nasza praca nad rozwijaniem nowych kanałów pozyskiwania samochodów do oferty platformy. W efekcie odnotowaliśmy wyraźny wzrost dostępności wielu modeli. Dla przykładu: w 2022 r. mieliśmy ponad czterokrotnie więcej egzemplarzy aut marki Volvo niż w roku poprzednim, a niemal równie imponująco zwiększyła się liczba dostępnych aut marek Peugeot i Skoda.
Automarket.pl przewiduje wzrost sprzedaży aut elektrycznych i w segmencie premium
Obecnie można zaobserwować dwa trendy związane ze sprzedażą samochodów. Pierwszy związany jest z koniecznością przejścia na napędy zeroemisyjne do 2035 roku. Wpływa bezpośrednio na rozwój technologii i gamy elektrycznych modeli marek, a w konsekwencji powoduje wzrost zainteresowania takimi autami. Drugi trend wynika ze wzrostu cen wszystkich samochodów i wstrzymaniu przez producentów produkcji najmniej dochodowych modeli niższych segmentów. Drożejąca oferta aut „ze średniej półki” przekłada się na zwiększone zainteresowanie klasą premium (według SAMAR wzrost sprzedaży w roku 2022 o 3,5 proc. względem 2021). W związku z tym na odbiór samochodów elektrycznych oraz modeli wyższego segmentu prawdopodobnie będziemy musieli poczekać dłużej.
Odpowiadając na potrzeby rynku, w 2023 roku Automarket.pl planuje zwiększenie dostępności na platformie pojazdów w pełni elektrycznych, także tych spoza Europy, na przykład z Chin. – Takie samochody są często bardziej atrakcyjne cenowo, a jednocześnie ich jakość stale rośnie. W ubiegłym roku udostępniliśmy naszym klientom pierwsze auta marki Seres, a w 2023 planujemy włączenie do naszej oferty innych, nowych na polskim rynku, modeli elektrycznych – mówi Tomasz Otto z Automarket.pl. – Obserwujemy również rosnące zainteresowanie segmentem premium. W związku z tym w roku 2023 przewidujemy dalsze poszerzanie dostępności samochodów takich producentów jak Audi, Lexus czy Mercedes-Benz – dodaje.
Elastyczne finansowanie receptą na rosnące ceny samochodów
W tym roku dostępność samochodów będzie mniejszym kłopotem niż rosnące ceny aut nowych, mające przełożenie również na rynek wtórny. Drożejące podzespoły, większe koszty produkcji, a w końcu dwuletni niedobór aut wpłynęły na wzrost ich cen. Jak podaje GUS, sprzedaż detaliczna w grupie „pojazdy samochodowe, motocykle i części”, liczona w cenach stałych, była w grudniu 2022 roku o prawie 8 proc. wyższa niż w listopadzie. Ze wstępnych analiz całego roku 2022 wynika, że wartości aut rosły w sposób zbliżony do poziomu inflacji. Według Instytutu Samar średnia cena nowego samochodu wyniosła w listopadzie ub. roku blisko 160 tys. zł, tj. o ponad 14 proc. więcej niż rok wcześniej.
W związku ze wzrostem stóp procentowych w ubiegłym roku wzrosły też koszty finansowania zakupu samochodów. Problemy z dostępnością kredytu i niepewność co do rozwoju sytuacji gospodarczej powoduje, że kierowcy będą w tym roku szukać bezpiecznych opcji.
– Zarówno konsumenci indywidualni, jak i przedsiębiorcy, w czasach wysokiej inflacji potrzebują bezpiecznego finansowania. Z tego powodu przygotowaliśmy dla naszych klientów specjalną ofertę elastycznego leasingu i wynajmu długoterminowego. Jeżeli ich sytuacja finansowa lub potrzeby ulegną zmianie w trakcie trwania umowy, będą mogli bez dodatkowych kosztów skrócić kontrakt i zwrócić auto. Co więcej, nasza elastyczna oferta dotyczy również samochodów używanych, które dzięki weryfikacji stanu technicznego i przejrzystej historii mogą stanowić pełnowartościową i tańszą alternatywę dla nowych pojazdów – mówi Tomasz Otto z Automarket.pl.
Dzięki poprawie dostępności aut, czas oczekiwania na większość modeli w 2023 roku z pewnością będzie krótszy. Pewne ograniczenia mogą dotyczyć zakupu samochodów elektrycznych i klasy premium. Główny problem będą natomiast stanowić wysokie ceny wszystkich modeli. Odpowiadając na wyzwania stojące przed branżą automotive w 2023 roku, platforma Automarket.pl wychodzi z gotowymi rozwiązaniami. Pierwszym będzie przygotowanie szerokiej oferty najbardziej pożądanych pojazdów. Drugie, kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa finansowego klientów rozwiązanie, to uruchomienie elastycznego finansowania, pozwalającego na skrócenie umowy, jeśli zajdzie taka potrzeba.