Rewolucja last mile – technologia przyspiesza dostawę przesyłek do klienta

0 643
  • Drony, sztuczna inteligencja, innowacyjne aplikacje – firmy kurierskie szukają sposobów na optymalizację procesu ostatniej mili
  • Sprawne i szybkie doręczenie przesyłki to recepta na sukces – daje dwa razy większą szansę na ponowne skorzystanie z oferty sklepu przez klienta[1]
  • Miejska dostawa dronem może skrócić czas dostawy na ostatniej mili nawet 5-krotnie

Klienci sklepów e-commerce coraz częściej wymagają od nich szybkich i sprawnych dostaw, szczególnie kiedy zamawiają towar z zagranicy. Co piąty e-konsument oczekuje, że zamówienie złożone w Europie znajdzie się u niego w terminie do 3 dni roboczych[2]. Od małych sklepów internetowych po gigantów handlu online, firmy muszą zadbać o rozwiązania, które sprostają tym oczekiwaniom.

System automatycznie dostarczy paczkę dronem

W dążeniu do usprawnienia procesu last mile, czyli ostatniego etapu doręczenia przesyłki do klienta, firmy logistyczne coraz częściej sięgają po nowoczesne rozwiązania technologiczne. Rozwój SI pozwoli inteligentnym systemom przeszukiwać informacje dotyczące łańcucha dostaw i koordynować każdy ich aspekt. Korzystanie z autonomicznych łańcuchów opartych na danych może przynieść niewyobrażalne wcześniej poziomy optymalizacji.

Przykładem takiego rozwiązania są tzw. digital twins, czyli wirtualne kopie wykonywanych procesów, usług czy przedmiotów, których zadaniem jest monitorowanie i symulacja stanu obserwowanego obiektu. Połączenie ich z danymi inwentaryzacyjnymi i operacyjnymi może sprawić, że system będzie na bieżąco przewidywać i podejmować autonomiczne decyzje dotyczące stanu zapasów i przede wszystkim dostaw.

Realną możliwością stają się też dostawy za pomocą drona. Zautomatyzowana, inteligentna technologia stojąca za dronami dostawczymi już istnieje i jest coraz częściej testowana. Ma ona na celu zwiększenie efektywności dostaw na obszarach miejskich, które charakteryzują się trudnymi warunkami drogowymi i zatorami komunikacyjnymi. Testy przeprowadzane przez firmę Ehang i DHL w Chinach wykazały, że czas doręczenia może zostać skrócony z 40 do zaledwie 8 minut.

Ostatnia mila

Obsługując zamówienia e-commerce trzeba pamiętać, że na pierwszym miejscu zawsze musi stać zadowolenie kupującego. Właśnie dlatego jednym z największych i jednocześnie najważniejszych wyzwań jest realizacja tzw. last mile, czyli ostatniego etapu doręczenia przesyłki do klienta. To on najmocniej wpływa na czas doręczenia i ostateczną satysfakcję kupującego mówi Edwin Osiecki, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w DHL Express PolandBranża logistyczna skupia się więc coraz mocniej na wdrażaniu rozwiązań, które w największym możliwym stopniu usprawnią proces ostatniej mili.

Jednym z takich rozwiązań jest na przykład międzynarodowa usługa On Demand Delivery – jedyny tego typu darmowy system zarządzania przesyłkami. Daje ona klientom ze 165 krajów elastyczność przy wyborze dogodnego terminu i miejsca odbioru, co znacznie zwiększa skuteczność procesu pierwszego doręczenia przesyłki do rąk klienta.

Odbierz paczkę sam

Coraz większą popularność w ostatnich latach zyskują także punkty odbioru osobistego. DHL Express posiada w Polsce już ponad 700 punktów DHL Service Point, które znajdują się w łatwo dostępnych miejscach, takich jak sieci salonów prasowych i sklepów znajdujących się w biurowcach, galeriach handlowych czy na dworcach.

Coraz prężniej rozwija się również współpraca z duńską firmą automatów odbiorczych SwipBox. Do tej pory w Polsce powstało ponad 150 urządzeń ulokowanych wewnątrz sklepów sieci Biedronka i Carrefour, ale w czwartym kwartale 2019 roku SwipBox ma zamiar wprowadzić do Polski także automaty zewnętrzne. Nowe rozwiązanie jest aktualnie testowane w Danii.

50 lat DHL

W 2019 roku DHL świętuje 50. rocznicę założenia firmy przez trzech przedsiębiorców w San Francisco w 1969 roku. DHL rozpoczął swoją działalność jako podmiot zmieniający tradycyjny przemysł dostawczy omijając biurokrację dzięki nowatorskiej usłudze dostarczania dokumentów drogą lotniczą w nocy. Od tego czasu DHL rozwinął się w rozległą na całym świecie rodzinę firm DHL zatrudniających około 380 000 pracowników w ponad 220 krajach i terytoriach, która obejmuje całe spektrum usług logistycznych i łańcucha dostaw. DHL koncentruje się na kliencie i kulturze “can-do”. Zaowocowało to pięcioma dekadami innowacji: od DHL 1000, jednego z pierwszych na świecie komputerów do przetwarzania tekstu, po wykorzystanie specjalnie skonstruowanego StreetScooter tj. przyjaznego dla środowiska pojazdu dostawczego napędzanego napędem elektrycznym. DHL podjęło zobowiązanie Mission 2050, które zakłada osiągnięcie zerowej emisji w całej grupie do 2050 r., jest nieustannie pionierem w branży logistycznej.

[1] Źródło: Badanie DHL Express 21st Century Spice Trade

[2] Źródło: Badanie DHL Express 21st Century Spice Trade

Może ci się spodobać również

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuj Dowiedz się więcej