Nieodkryty potencjał – afrykański e-commerce szansą dla polskiego biznesu

  • Około 30% mieszkańców Afryki ma dostęp zarówno do internetu i konta bankowego[1]. Mimo to, amerykańscy i brytyjscy przedsiębiorcy nie kierują oferty do tych 425 milionów potencjalnych konsumentów – 90 proc. z nich nie sprzedaje towarów do Afryki
  • Wartość afrykańskiego rynku e-commerce do 2025 ma wzrosnąć aż o 350 proc. i przekroczyć 75 miliardów dolarów[2]
  • To ogromna szansa dla polskich przedsiębiorców z branż modowych, kosmetycznych, a także spożywczych

Afryka zaliczyła w XXI wieku najwyższy wzrost PKB ze wszystkich kontynentów. Od 2001 roku urosło ono o ponad 350 proc., osiągając aktualnie poziom niemal 3 bilionów dolarów[3]. Ponad 50 proc. wzrostu PKB jest związane z wydatkami konsumpcyjnymi[4].

Klasa średnia w Afryce, która do 2050 roku ma przekroczyć miliard osób i stanowić niemal połowę tamtejszego społeczeństwa[5], coraz mocniej korzysta z zachodnich dóbr. Tamtejsi konsumenci nie różnią się znacznie od europejskich czy amerykańskich – chcą mieć dostęp do możliwie jak najszerszej gamy produktów w dobrej jakości, cenie, a także z wygodną dostawą do domów. Najmocniej interesuje ich moda, produkty upiększające oraz produkty spożywcze. Często poszukują produkt niedostępnych w ich okolicy, dlatego coraz chętniej sięgają po zakupy zagraniczne.

Na rynku tak specyficznym jak afrykański, bardzo istotne jest poznanie charakterystyki klientów w konkretnych krajach. Na przykład większość kupujących online z Nigerii mieszka w stolicy kraju, Lagos, ich konsumenckie potrzeby nie różnią się zbytnio od europejskich. Z kolei w Wybrzeżu Kości Słoniowej są oni rozsiani po mniejszych miejscowościach i wsiach, szukają głównie produktów niedostępnych w lokalnych sklepach – mówi Edwin Osiecki, Dyrektor, ds. Marketingu i Sprzedaży w DHL Express Poland.

Według Chrisa Folayana, prezesa MallforAfrica, największej platformy e-commerce w Afryce, jedynie 10 proc. detalistów z najbardziej znaczących światowych rynków decyduje się na sprzedaż swoich produktów w Afryce. Biorąc pod uwagę wzrosty tamtejszego rynku e-commerce, a także postępującą urbanizację, może okazać się to świetną okazją dla polskich e-przedsiębiorców chcących sprzedawać poza Polską. Za kilka lat wielkość obu rynków zbliży się na podobny poziom, ale niska penetracja rynku afrykańskiego czyni go znacznie bardziej atrakcyjnym. Przykładem pokazującym jak duże znaczenie zyskuje w Afryce handel online jest nigeryjska firma e-commerce Jumia – pierwsze afrykańskie przedsiębiorstwo, którego wartość przekroczyła miliard dolarów.

Jak ominąć przeszkody?

Przedsiębiorców powstrzymuje przed otworzeniem się na afrykański rynek obawa o problemy infrastrukturalne w Afryce, a także bariery kulturowe. Brakuje tam uniwersalnych systemów płatniczych, jedynie ¼ dróg jest utwardzana, bardzo często nawet w stolicach nie funkcjonuje system adresów. Są to przeszkody, które dla przedsiębiorców z sektora MŚP mogą wydawać się nie do przeskoczenia i praktycznie zamykać drogę do tamtejszego rynku e-commerce.

Na każdą z tych barier rozwiązania oferują operatorzy logistyczni, dysponujący własną, rozbudowaną infrastrukturą – zarówno jeśli chodzi o komunikację drogową, jak i lotniczą – która pozwala dostarczać przesyłki w najkrótszym możliwym terminie. Jest to bardzo istotne szczególnie w przypadku ekspresowych przesyłek zagranicznych, które klienci chcą otrzymać zazwyczaj już następnego dnia. Problemu nie stanowi również częsty brak adresów – w tym celu stawiane są specjalne punkty wygodnego odbioru, takie jak na przykład DHL Service Point. Najistotniejszym wsparciem ze strony firm logistycznych może okazać się jednak rozbudowany know-how, którym dysponują w zakresie transgranicznego e-commerce.

Rolą logistycznego partnera jest nie tylko zadbanie o samą logistykę dostarczenia przesyłki, ale również o podzielenie się z przedsiębiorcami swoją ekspercką wiedzą dotyczącą światowych rynków i odpowiednie dobranie ich do asortymentu i możliwości sprzedawcy. Kluczowa jest również wiedza z zakresu odpraw celnych. W DHL Express posiadamy własne agencje celne, dzięki czemu nasi klienci nie muszą martwić się kwestiami związanymi z ocleniem towarów w poszczególnych krajach – zaznacza Edwin Osiecki.

DHL – Globalna firma logistyczna

DHL jest czołową globalną marką w branży logistycznej. Sieć oddziałów DHL oferuje szerokie portfolio usług logistycznych, począwszy od krajowej i międzynarodowej dostawy paczek, międzynarodowych przesyłek ekspresowych: lądowych, lotniczych i morskich, po zarządzanie łańcuchem dostaw przemysłowych. DHL zatrudnia ponad 360 000 pracowników. Działa w ponad 220 krajach i regionach na całym świecie, bezpiecznie i rzetelnie łącząc ludzi oraz firmy, umożliwiając globalny przepływ handlu. Wyspecjalizowane rozwiązania dla rozwijających się rynków i branż (w tym handlu elektronicznego, technologii, nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej, energii, motoryzacji i handlu detalicznego), odpowiedzialność korporacyjna i dominacja na rynkach rozwijających się, czynią DHL globalną firmą logistyczną.

DHL Express jest częścią Grupy Deutsche Post DHL. W 2017 r. grupa osiągnęła przychody na poziomie ponad 60 miliardów euro.

[1] Źródło: Statista Number of internet users in selected countries in Africa as of December 2017, by country

[2] Źródło: Dane McKinsey Global Institute

[3] Źródło: Statista Africa: gross domestic product (GDP) from 1995 to 2016

[4] Źródło: IMF World Economic Outlook Database

[5] Źródło: Global Economy and Development at Brookings The Unprecedented expansion of the global middle class

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj