E-commerce w Europie – stan obecny, trendy, szanse

325

Respondenci reprezentowali sklepy z różnych branż: (większość, 58% z modowo-obuwniczo-tekstylnej, 26% z wnętrzarskiej, ale także z takich jak kosmetyki, zdrowie i uroda, zabawki, czy sport i outdoor) oraz różnej wielkości (45% z nich posiada w ofercie między 1001 i 10000 produktów, 33% ponad 10000, a 20% od 1 do 1000).


Efektem badania jest raport, który niniejszym prezentujemy.


 


Zadowoleni, optymistyczni, świadomi ograniczeń


Wyniki pokazują, że znakomita większość sklepów jest umiarkowanie zadowolona (56%) lub zadowolona (31%) z obecnego stanu rynku w swoim kraju. Większość z nich także optymistycznie (52%) lub umiarkowanie optymistycznie (26%) ocenia jego dalszy rozwój. Wśród barier utrudniających prowadzenie biznesu wymieniają przede wszystkim obecność dużych międzynarodowych graczy (37% ocenia ją jako znaczącą, 20% jako bardzo znaczącą), a także otoczenie prawne i podatkowe (dla 27,27% – znaczące, dla 12,12% – bardzo znaczące). Niska popularność zakupów online oraz ograniczenie technologiczne mają mniejsze znaczenie. Respondenci zidentyfikowali także główne czynniki powstrzymujące konsumentów od dokonywania zakupów online. Są to przede wszystkim: bezpieczeństwo płatności, brak fizycznego kontaktu z produktem, czy brak odpowiedniej komunikacji ze sklepem przed i po transakcji.


 


W pogoni za młodym konsumentem


Biorące udział w badaniu sklepy przyznają, że tzw. pokolenie milenijne to dla nich istotna grupa docelowa. Tak można bowiem wytłumaczyć podejmowane przez nich działania promocyjne. 86% z nich wskazuje na rozbudowaną obecność w mediach społecznościowych, 70% – na marketing treści (poza wideo) i na dedykowane kampanie displayowe, 62% natomiast współpracuje z influencerami. Nieco mniej popularne są wideo marketing (48%) czy własna aplikacja (37%). W mediach społecznościowych króluje Facebook (korzysta z niego 90% sklepów biorących udział w badaniu), Instagram (76%) i Twitter (41%). Wykorzystanie Snapchata deklaruje zaledwie 15% biorących udział w badaniu sklepów.


 


Trendy


83% biorących udział w badaniu uważa, że ich rynek podąża za obecnymi trendami, przy czym według 39% jedynie umiarkowanie. Przedstawiciele odpowiedzieli także na pytanie o trendy, które wdrażają lub planują wdrożyć w najbliższych 3 latach w swoich biznesach. 70% wskazało innowacyjne metody płatności, również 70% poszerzenie działalności na kanały offline, 65% użycie Big Data, 64% nowe opcje dostawy, a 37% chatboty do komunikacji z klientami.



Operacje transgraniczne


72% respondentów deklaruje, że prowadzi sprzedaż za granicą, a 50%, że aktywnie promuje swoje usługi na zagranicznych rynkach. Zapytani o bariery utrudniające ekspansję zagraniczną, wymieniają przede wszystkim trudności z logistyką dostaw, silną konkurencję na rynku zagranicznym, czy adaptację strony do innych języków. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj