Najnowszy raport o m-commerce już dostępny - E-logistyka.pl
Bezpłatny Newsletter

Najnowszy raport o m-commerce już dostępny

15.09.2015, Redakcja e-logistyka.pl
Komentarze (0)

Jakie są oczekiwania współczesnego konsumenta? Gdzie najczęściej kupujemy wielkoanałowo? Jakie urządzenia towarzyszą nam w procesie zakupowym? Odpowiedzi na te oraz inne pytania można znaleźć w nowym raporcie Izby Gospodarki Elektronicznej “M-commerce. Kupuję mobilnie”. Raport wykonał na zlecenie e-Izby Mobile Institute.

Urządzenia mobilne w procesie zakupowym

Zgodnie z wynikami badania “M-commerce. Kupuję mobilnie”, smartfon do celów zakupowych wykorzystuje 25% respondentów, z tabletu w tym celu korzysta 12%. Najczęściej korzystamy z nich w domu - 83% wskazań, w drodze do pracy bądź podróży - 44%, oraz w miejscu aktywności zawodowych - 37%. Co ciekawe, aż 21% konsumentów używa już urządzeń mobilnych w rozmaitych punktach sprzedaży, w tym w sklepach, czy restauracjach. 

Co kupujemy mobilnie?
Za pomocą urządzeń mobilnych najczęściej dokonujemy zakupów z kategorii elektronika - 42% badanych, produkty z kategorii moda wybiera 39% respondentów, a kosmetyki wskazało 29% konsumentów.

Zakupy wielokanałowe
Aż 55% badanych wskazało, że kupuje te same marki omnichannelowo tzn. w więcej niż jednym kanale sprzedaży - offline, online i mobile.  Za pomocą wielu kanałów najczęściej wybieramy elektronikę - 46%, produkty z kategorii moda - 41%, oraz kosmetyki - 34% badanych. Preferencje zakupowe w podziale na płeć odpowiadają ogólnym skłonnościom zakupowym kobiet i mężczyzn w poszczególnych branżach - mężczyźni wielokanałowo najczęściej kupują produkty z kategorii elektronika - 53%, i motoryzacja- 32%, a kobiety wybierają branżę mody - 52%, oraz kosmetyki - 47%. 

Konsumenci kupujący wielokanałowo wydają więcej na produkty z branży elektronika, kosmetyki i produkty spożywcze niż osoby dokonujące zakupów w jednym kanale, co ciekawe dla branży moda obserwujemy odwrotny trend.

- Kupowanie wielkonałałowe to trend, który będzie się nasilał wraz z popularyzacją zakupów w sieci. Współczesny konsument, doskonale wyposażony w urządzenia mobilne i ze stałym dostępem do internetu, chce móc kupować o każdej porze. Rano, w drodze do pracy rozpoczyna poszukiwania ulubionego produktu, by wieczorem, w zaciuszu domowym dokonać wyboru na laptopie czy tablecie. Rosnący udział wielokanałowości w handlu elektronicznym, to również podpowiedź dla e-sklepów, które chcąc budować swoją przewagę na rynku powinny obserwować oczekiwania e-konsumentów, a następnie na nie odpowiadać. - tłumaczy Patrycja Sass - Staniszewska, członek zarządu w Izbie Gospodarki Elektronicznej.

- To, co widać już wyraźnie na rynku, to postępująca profesjonalizacja konsumentów, którzy są coraz bardziej wymagający. Wystarczy spojrzeć, ile w badaniu zidentyfikowali i wskazali konkretnych wymagań, dotyczących funkcjonalności sklepu, bądź aplikacji mobilnej. Są też pragmatyczni. Mając do dyspozycji nowe technologie mobilne, chcą dokonywać zakupów wygodnie i niezależnie od kanału sprzedażowego być traktowani jako ten sam indywidualny, wartościowy klient. Konsumenci w ramach projektu “M-commerce. Kupuję mobilnie” podzielili się z nami wieloma spostrzeżeniami i wyraźnie określili swoje oczekiwania wobec sklepów, chociażby z tego powodu warto zagłębić się w lekturę raportu. - dodaje Katarzyna Czuchaj-łagód, dyrektor zarządzający Mobile Institute.

Celem badania, którego wyniki zaprezentowano w raporcie “M-commerce. Kupuję mobilnie” było zbadanie ścieżek zakupowych polskich konsumentów oraz wykorzystanie w tym zakresie urządzeń mobilnych. Celem badania była również edukacja sklepów działających na polskim rynku, w zakresie konstruowania oferty i prowadzenia komunikacji tak, by odpowiadała aktualnym potrzebom nowoczesnych konsumentów. W raporcie została również poruszona kwestia penetracji i wykorzystania zakupowego różnych urządzeń, zjawiska zakupów wielokanałowych a także show-rooming’u. Czytelnicy raportu odnajdą w nim informacje na temat nowoczesnego konsumenta, jego wymagań w zakresie rozwiązań zakupowych a także wydatków w różnych kanałach sprzedaży. 

Badanie zostało przeprowadzone na próbie 1500 respondentów, w wieku 15 lat i więcej. Dane zbierano od 20 kwietnia do 15 maja 2015 r. To pierwsze badanie w Polsce, do przeprowadzenia którego wykorzystano nie tylko responsywne ankiety CAWI, ale również takie kanały jak e- i m-sklep, konta społecznościowe, mailingi i newslettery, a także fizyczne punkty sprzedaży. W raporcie przeanalizowano też opinie i zachowania 5452 realnych klientów sklepów partnerskich, które wzięły udział w inicjatywie badawczej: Amico, Bdsklep.pl, Castorama, Fly.pl, Kazar, Knowledge Brasserie, MyTravel.pl.

 

Komentarzy: 0
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Ta strona używa plików Cookies.
Dowiedz się więcej o celu
ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.