Konsolidacja branży TSL przyspiesza - Pax Logistics idzie na zakupy - E-logistyka.pl
Bezpłatny Newsletter

Konsolidacja branży TSL przyspiesza - Pax Logistics idzie na zakupy?

15.10.2015, Redakcja e-logistyka.pl
Komentarze (0)

Na krajowym rynku usług logistycznych można zauważyć przyspieszenie procesu konsolidacji.

Wynika on głównie z dużego rozdrobnienia firm w branży, które, by móc konkurować z największymi graczami, poszukują alternatywnych dróg rozwoju. Coraz częściej rozwiązaniem okazują się transakcje M&A.

Ze względu na rozdrobnioną strukturę polskiego rynku TSL, konkurencja między podmiotami na nim funkcjonującymi jest bardzo duża. Spedycje, by się wyróżnić i zdobyć jak największą liczbę klientów, obniżają ceny swoich usług. W efekcie, coraz częściej borykają się z problemem zbyt niskiej rentowności. Malejące marże spedytorów i przewoźników oraz rosnąca konkurencja zmuszają przedsiębiorstwa do większej kooperacji między sobą, a tym samym koncentracji w całej branży TSL.

 

W ciągu ostatnich lat na polskim rynku TSL można było zaobserwować kilka znaczących aliansów. W 2012 roku jeden z gigantów w tym sektorze – amerykański  C.H. Robinson Worldwide, przejął Apreo Logistics S.A. Z kolei w 2014 roku spółka giełdowa OT Logistics zakończyła przejęcie dużej firmy spedycyjnej – C.Hartwig Gdynia S.A, a tylko w tym roku międzynarodowa grupa Geis przejęła 100% udziałów w spółce ET Logistik oraz w firmie kurierskiej K-EX.

 

   Strategicznie przeprowadzone połączenia mają pozytywny wpływ na rozwój branży logistycznej, która dojrzewa i upodabnia się do rynków rozwiniętych. W naszej opinii ma ona ogromne perspektywy na dalszy rozwój, czemu sprzyja poprawiająca się w Polsce infrastruktura oraz stabilna sytuacja makroekonomiczna. Polski rynek jest dla nas bardzo ważny i chcemy być tutaj szerzej obecni, również dzięki transakcjom M&A

– komentuje dyrektor polskiego oddziału Pax Logistics, Małgorzata Klimaszewska.

 

Celem konsolidacji jest przede wszystkim rozwój firm w obszarach finansowych i operacyjnych. Takie rozwiązania umożliwiają osiągnięcie efektu skali oraz synergii, dzięki którym połączone jednostki mogą generować wyższe przychody, poprzez obsługę większej liczby ładunków, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Ponadto, co jest niezmiernie istotne w tego typu działalności, taka współpraca umożliwia zwiększenie zasięgu rynkowego dzięki lepszemu rozlokowaniu oddziałów terenowych.

 

    W przyszłości planujemy stać się czołowym spedytorem na polskim rynku i dlatego już teraz chcemy podążać za panującymi trendami. Aktualnie prowadzimy rozmowy z trzema podmiotami z branży, które posiadają od 5 do 7 oddziałów w Polsce. Mamy nadzieję, że alians z już funkcjonującą spedycją, umożliwi nam powiększenie sieci naszych oddziałów i dotarcie  do większej liczby klientów z innych regionów. Obecnie posiadamy biura w Kielcach i Katowicach. Chcielibyśmy przejąć firmę, która posiada zaplecze w innych regionach

– dodaje Małgorzata Klimaszewska.

 

Przewiduje się, że w przyszłości, wszelkiego rodzaju fuzje i przejęcia dotyczyć będą głównie silnych grup kapitałowych. Tylko przedsiębiorstwa, które oferują szeroki wachlarz usług, mają szanse stać się głównymi graczami na rynku. Z tego względu, firmy logistyczne nie unikną wdrażania i oferowania usług dodatkowych, dzięki którym mogą obsłużyć kolejne obszary działalności swoich klientów.

 

    Nasza firma Pax Logisitcs wywodzi się z Niemiec. Dzięki doświadczeniu w obsłudze dobrze rozwiniętego i wymagającego rynku, mamy możliwość wdrażania rozwiązań, które jeszcze nie upowszechniły się na polskim rynku. Dostrzegamy wiele analogii i skrupulatnie wykorzystujemy posiadaną wiedzę, prowadząc w tym miejscu swój oddział. Polska, która łączy gospodarkę wschodnią i zachodnią, staje się dla nas kluczową lokalizacją. Dodatkowo, tutejsi przewoźnicy są uznawani w Europie za najbardziej rzetelnych i konkurencyjnych

– podsumowuje Klimaszewska.

 

Na konsolidacji rynku zyskują nie tylko spedycje, ale również przewoźnicy, którzy działają często w formie jednoosobowych działalności gospodarczych. Jest to dla nich szansa na rozwój i osiąganie dochodów, poprzez realizowanie większej liczby transportów, również tych długodystansowych. Mocne kapitałowo spedycje coraz częściej mogą zaoferować także krótsze terminy płatności, co ma realny wpływ na poprawę płynności małych firm transportowych.

 

Komentarzy: 0
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Ta strona używa plików Cookies.
Dowiedz się więcej o celu
ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.